volgend jaar september feestelijke rentree voor ss rotterdam

De ss Rotterdam vaart volgend jaar in september de Rotterdamse haven binnen. Het cruiseschip zal zijn feestelijke rentree in de thuishaven maken tijdens de Havendagen op 2, 3 en 4 september. Het krijgt een vaste ligplaats aan het Katendrechtse Hoofd op de zuidelijke Maasoever.

De trotse nieuwe eigenaren van de enigszins afgetakelde voormalige ,,grande dame'', woningcorporatie Woonbron en investeerder Eurobalance, hebben dat donderdag ,,met een triomfantelijk gevoel'' bekendgemaakt. Zij betalen 1,75 miljoen en moeten vervolgens nog enkele miljoenen uitgeven om het van asbest vergeven schip veilig te maken. Daarna zal het dienen als toeristische attractie, ruimte voor congressen, (tijdelijke) logeerruimte, culturele evenementen en tegelijk als stageplek voor mbo-leerlingen.

Juist het asbest was tot voor kort het struikelblok. Dit giftige isolatiemateriaal is overal in het schip verwerkt: van luchtleidingen tot aan dekken en wanden. Eerdere kandidaat-kopers haakten af omdat het verwijderen ervan en het daarna weer opbouwen van het schip tientallen miljoenen euro's zouden kosten. De nieuwe ,,reders'' kiezen voor een minder vergaande aanpak: zij maken het uit 1959 daterende vlaggenschip van de Holland Amerika Lijn niet asbestvrij maar asbestveilig. Ruimten die niet nodig zijn, worden afgesloten, ruimtes waar alleen gewandeld wordt beperkt schoongemaakt en verblijfsruimtes zijn straks vrij van asbest. Directeur C. van Hooren onderscheidt rode, oranje en groene zones. Hij verwacht daaraan 5 miljoen euro te moeten besteden.

De gemeente Rotterdam is met rond de 14 miljoen de grootste investeerder in het 228 meter lange schip. Het heeft indertijd al 5 miljoen geleend (en niet teruggekregen) om de varende naamgenoot vanuit de Bahama's naar Gibraltar te slepen, vervolgens 4 miljoen betaald aan een begin van de asbestsanering en zal nog eens 5 miljoen uitgeven om de nieuwe ligplaats geschikt te maken. Havenwethouder W. van Sluis: ,,We hebben wat financiële pijn maar we zijn content dat we het schip naar Rotterdam krijgen.''

De ss Rotterdam komt uit de failliete boedel van de vroegere RDM-eigenaar Joep van den Nieuwenhuyzen. Het op de RDM-werf gebouwde schip was een van de drie onderpanden die het Rotterdamse Havenbedrijf afgelopen zomer toebedeeld kreeg nadat de ondernemer een aantal bankleningen niet had terugbetaald. De toenmalige directeur van het Havenbedrijf, W. Scholten, had zich garant gesteld voor die leningen. De twee andere onderpanden gingen al eerder over de kop.

Het Rotterdamse Albeda College doet mee omdat directeur P. Boekhoud vindt dat opleiden in een concrete context moet gebeuren en ,,die boot is een concrete context''. Hij noemt het een geweldige kans voor leuker en uitdagender onderwijs. Woonbron bemoeit zich onder andere met de huisvesting van leerlingen en gasten en de sociale investeerder Eurobalance met de exploitatie van het schip. Directeur Van Hooren: ,,We gaan geen 4- of 5-sterrenhotel exploiteren. We nemen genoegen met iets anders dan luxe: uitstraling en authenticiteit.''