BEM gaat nu ook musea aanpakken

De horecawaakhond Bureau Eerlijke Mededinging (BEM) gooit het over een andere boeg. Na maandenlang zuipschuren op het platteland te hebben aangepakt, is het nu de beurt aan musea. Na een klacht is BEM een onderzoek gestart naar horeca-activiteiten van het Noordbrabants Museum in 's Hertogenbosch.

Volgens BEM blijkt uit het onderzoek dat de horecaomzet een te belangrijke pijler is voor het museum. ‘Een museum moet vooral een museaal doel hebben. Een kopje koffie met een hapje erbij is geen probleem. Maar in het Noordbrabants Museum zijn feesten en partijen waarbij een cateringbedrijf zorgt voor een driegangendiner. Het is ook een trouwlocatie. In folders en op internet wordt dat uitvoerig benadrukt’, aldus BEM-medewerker L. van den Ham in het Brabants Dagblad.

Het BEM wacht eerst een toelichting van het museum af voordat het verdere stappen onderneemt. Maar duidelijk is dat het BEM steekt dat musea en sportverenigingen van allerlei gemeenten een steuntje in de rug krijgen met diverse subsidies.

Directeur Van Laarhoven van het Noordbrabants Museum benadrukt dat het museum zelf geen horeca-activiteiten ontplooit. Die worden uitbesteed aan het bekende cateringbedrijf Hutten. ‘Wij verdienen er geen cent aan. Maar het is wel van belang als pr om mensen naar het museum te krijgen. Op die manier is het voor ons een onmisbaar onderdeel’, erkent Van Laarhoven.

Van Laarhoven wijst erop dat ‘vanuit de politiek’ musea en theaters gestimuleerd worden om meer te zijn dan alleen een culturele onderneming. ‘De overheid stimuleert het dat locaties zoals die van ons als trouwlocaties worden gebruikt’, aldus Van Laarhoven.