Eigen bier hit voor steeds meer kroegen

Steeds meer cafés komen met een eigen huisbier. Er is inmiddels sprake van een heuse trend. Dat zegt caféhouder Benoït Johnen. De Belg brouwt jaarlijks zo'n 50.000 liter voor zijn eigen zaak en diverse andere horecabedrijven.

Steeds meer horecagelegenheden willen zich met een eigen huisbier onderscheiden. Volgens Johnen is er nu sprake van een echte trend. Johnen zelf begon drie jaar geleden met het brouwen van bier in zijn brasserie Graind d’Orge in het Belgische Hombourg net over de grens bij het Limburgse Vaals. Inmiddels krijgt hij regelmatig een verzoek van collega-ondernemers om voor hen een speciaalbier te brouwen.

De horecaondernemer werkt sinds kort nauw samen met de Universiteit van Leuven. Hij ontwikkelde er de receptuur voor nieuwe biersmaken. Johnen noemt de universiteit de ‘grootste gistbank van Europa’. Ook laat hij de wetenschappers zijn bier analyseren om er een juiste houdbaarheidsdatum op te kunnen zetten.

Bij het ontwikkelen van een nieuwe smaak voor de horeca gaat hij uit van een basisrecept. ‘Dan luister ik wat een klant wil, speel met ingrediënten en maak een proefbrouwsel’, aldus Johnen in het Algemeen Dagblad. In zijn eigen café heeft hij zijn eigen bier op de tap. Het gaat hierbij om het blonde Brice en het donkere Joup.

In ons land heeft onder meer het bekende café De Beyerd in Breda van familie De Jongh een eigen brouwerij. Bierpionier Piet de Jongh bedacht de Drie Hoefijzers Klassiek. Bezoekers van het horecabedrijf kunnen de brouwketels bezichtigen. Het bier werd bij de introductie ingezegend door bisschop Muskens.