Google jaagt via web op nieuwe chef-kok

Het populaire internetbedrijf Google blijkt een goede opstap om culinair flink aan de weg te timmeren. Chef-kok Charlie Ayers van het Amerikaanse internetbedrijf stapt op bij Google om voor zichzelf te beginnen. De zoekmachinespecialist zoekt een vervanger en roept koks op hun cv te sturen.

Ayers kookte met zijn team dagelijks ruim vierduizend maaltijden voor de medewerkers van Google. Het bedrijfsrestaurant, Charlie’s Place, wordt dagelijks bezocht door duizenden medewerkers. Net als de snelle ontwikkeling van het bedrijf, groeide ook de populariteit en culinaire niveau van Ayers tot grote hoogte. Met als gevolg dat de kok binnenkort voor zichzelf gaat beginnen.

Gesteund door enkele miljardairs van Google als investeerders, ontwikkelt Ayers een nieuwe restaurantformule. De formule is gebaseerd op ‘healthy fast food’ met als doel gezond te eten voor een betaalbare prijs. Op het menu komen soepen, salades, wraps, sandwiches, ‘microbrew’-bier en regionale wijnen. Daarnaast komen er in het restaurant diverse technische snufjes waaronder een bestelsysteem op informatieterminals. Ayers hoopt zijn eerste zaak in de zomer van 2006 te openen in de stad Palo Alto. Daarna wil hij in korte tijd nog zes vestigingen openen in en rond San Francisco.

Google is nu hard op zoek naar een opvolger voor Ayers en heeft de vacature geplaatst op haar eigen, veel bezochte website. Gekwalificeerde chefs kunnen hun cv’s insturen en krijgen een uitnodiging om te verschijnen voor een proefpanel. Vier deelnemers zullen uiteindelijk in de finale komen waarvan er zich één uiteindelijk de nieuwe Google Chef mag noemen.