ns presenteert sailtrain

Een vreemd tafereel was het woensdagochtend op de Amstel voor Koninklijk Theater Carré in Amsterdam. Voorbijgangers keken verbaasd op toen ze ineens vanuit het niets een trein zagen opdoemen. Dit keer niet over de rails, maar over het water. De Nederlandse Spoorwegen (NS) presenteerden daar op het speciaal opgezette station Carré, de zogeheten SailTrain, een dubbeldekstreinstel op een voormalige veerboot, waarmee de NS tijdens het zeilevenement de show wil stelen.

NS-directeur Aad Veenman doopte de varende trein samen met Bart Meijers, algemeen directeur van Sail, op traditionele wijze met champagne. De SailTrain vaart de komende weken nog door het land, maar neemt op 17 augustus deel aan de officiële botenparade vanuit IJmuiden naar Amsterdam.

Tijdens Sail zal het varende treinstel heen en weer pendelen tussen het Centraal Station en het Java-eiland, het hart van het zeilevenement. Per keer kunnen zestig mensen met de speciale boot mee, maar dat zijn alleen passagiers die via speciale acties van de NS een kaartje hebben bemachtigd.

Na afloop van Sail zal het treinstel weer zijn oude bestemming terugkrijgen, vertelde Veenman. Met het speciale vaartuig wil de NS zich van een verrassende kant laten zien. In tegenstelling tot de snelheden die een normale trein haalt, tot 160 kilometer per uur, zal de SailTrain niet harder gaan dan 10 kilometer per uur. ,,We zullen rustig en gestaag door Amsterdam varen'', aldus de NS-directeur. Om vertragingen op het water te voorkomen, is de dienstregeling dan ook ruim genomen.

Sail-directeur Meijers reageerde woensdag verrast op de bijzondere deelnemer. ,,Dit zal zeker veel bekijks trekken. Zoiets hebben we nog niet.'' Hij overhandigde Veenman bij de doop nog een vlag van het evenement voor op de achterkant van het vaartuig.

De SailTrain is ongeveer 32 meter lang, 6,5 meter breed en weegt 180.000 kilo. Het schip wordt vanuit de machinistencabine bestuurd. Zoals gebruikelijk reist er ook op het water een conducteur mee, die op zijn fluitje blaast als het vaartuig vertrekt. Het interieur van de trein is enigszins gewijzigd om aan de strenge veiligheidseisen van de Scheepvaartinspectie te voldoen.

NS verwacht dit jaar 1,2 miljoen reizigers naar Sail te brengen. Dat zijn er meer dan tijdens de vorige editie, vijf jaar geleden. De spoorwegen zetten extra personeel en verlengde treinen in om alles in goede banen te leiden.