Ommezwaai hotelbezetting door drank en voedsel

De opbrengst van een hotelkamer is voor het eerst sinds lange tijd weer toegenomen. Vooral de toename van drank en voedsel van hotelgasten zorgden voor deze ommezwaai. Dat blijkt uit onderzoek van KPMG onder Nederlandse hotels.

De gemiddelde kameropbrengst van een hotel steeg met ruim 2,5 procent van 44.348 euro in 2003 naar 45.468 euro vorig jaar. Ook de bezettingsgraad van de hotels steeg in 2004 ten opzichte van een jaar eerder. Vorig jaar bedroeg de bezettingsgraad 63,4 procent, het jaar ervoor 62 procent. KPMG meldt dat deze stijging komt door een toename van de bestedingen aan drank en voedsel door de hotelgasten.

KPMG schrijft de betere kameropbrengst en bezettingsgraad toe aan het aantrekken van de economie. Daarnaast slagen hotels er steeds vaker in om betere afspraken te maken met tussenpersonen op het internet. Verder blijkt uit het onderzoek dat traditionele distributiekanalen zoals direct contact, touroperators en eigen reserveringscentrales, afnemen.

Volgens onderzoeker Boudewijn Tinge van KPMG zal binnen nu en vijf jaar de helft van alle hotelboekingen via internet plaatsvinden. ‘Een nadeel hiervan is dat de kosten van internetboekingen voor de hotelier relatief hoog zijn. Veel internetagenten rekenen immers hoge boekingstarieven. Om meer grip te krijgen op internetboekingen stellen steeds meer hotels een revenuemanager aan die nauw samenwerkt met een aantal vast online tussenpersonen.’