Ouderen bezoeken horeca steeds minder

Ouderen laten de horeca steeds vaker links liggen. Jongeren daarentegen weten de weg naar de horeca steeds beter te vinden. Dat blijkt uit de jongste cijfers van het bedrijfschap Horeca en Catering over het bezoeken van horecazaken in het tweede kwartaal van dit jaar.

De daling onder ouderen is het hardst in de fastfoodsector. In het tweede kwartaal van dit jaar bezocht 39 procent van de consumenten in de leeftijd tussen vijftig en 64 jaar gemiddeld één maal per week een fastfoodzaak. Een jaar geleden was dit nog 50 procent. Een forse daling van 22 procentpunt.

In de drankensector daalde het bezoek onder gasten tussen de vijftig en 64 jaar met 17,6 procentpunt, van 34 procent in 2004 tot 28 procent dit jaar. In de restaurantsector bedroeg de daling 17 procentpunt, van 47 procent naar 39 procent.

Jongeren bezoeken horecabedrijven weer steeds vaker. In de drankensector steeg het aantal bezoekers tussen zestien en 24 jaar met 3,8 procentpunt van 52 procent naar 54 procent. In de fastfoodsector bedroeg de stijging zelfs 4,3 procentpunt, van 69 procent naar 72 procent. Restaurants bleven met 29 procent gelijk ten opzicht van vorig jaar.

De gemiddelde bestedingen per persoon per bezoek zijn vrijwel gelijk gebleven. Alleen de drankensector noteerde een lichte omzetstijging van 13 euro per gast dit jaar tegenover 12 euro een jaar geleden. In de fastfoodsector bedroegen de gemiddelde uitgaven in beide kwartalen 5 euro per persoon per bezoek. Restaurantbestedingen bleven met 19 euro eveneens gelijk.