Out-of-home omzet neemt met miljarden toe

De omzet van de out-of-home consumptie neemt de komende jaren enorm toe. In 2015 bedraagt de omzet 25 miljard euro, dat is ruim 52 procent meer dan de 16,4 miljard euro dit jaar. Dat voorspelt het bedrijfschap Horeca en Catering in haar publicatie Barometer.

Het schap meldt daar vooral ‘to go’-concepten goede papier hebben voor een rooskleurige toekomst. Hierbij moet gedacht worden aan concepten als AH-to go, take-away outlets als Yam-Yam to go en pompshops. Convenience is daarbij het sleutelwoord. Het schap voorspelt dat horecaconcepten, die in staat zijn de gast convenience te bieden, in trek blijven.

Horeca en retailers zullen nog meer naar elkaar toe groeien, zo denkt het bedrijfschap. Zo zal het succes van het fast casual-concept La Place van V&D een voorbeeld gelden voor velen. Bij dit concept gaat het om snelheid, convenience, kwaliteit en een betaalbare prijs. Deze aspecten vormen de kernbehoeften van de hedendaagse consument.

De opkomst van retail vormt enerzijds een bedreiging voor de horeca. Anderzijds kunnen horecaondernemers leren van de succesfactoren van de concepten als bijvoorbeeld La Place en zelf fast casual-concepten ontwikkelen. De traditionele horeca zal volgens het bedrijfschap plaatsmaken voor de ‘nieuwe horeca’. Het gaat hierbij om sterke horecaconcepten met een sterke, eigen identiteit, een hoge kwaliteit en een constant serviceniveau.