Horeca snapt nog niets van multimedia

Het ontbreekt cafés aan inzicht om in te springen op multimediale ontwikkelingen. Dat zegt commercieel directeur Maarten van Huijstee van ON, die daarom het nieuwe multimediale platform in de horeca van Heineken, Sony en New Business Generation (NBG) lanceert.

ON is een platform voor experience-communicatie in de horeca. Via grote plasmaschermen brengen leveranciers hun boodschap bij de horecabezoeker. Veelal met een interactief karakter, zoals het kunnen sms’en. On richt zich op de groep van 18 tot 35 jaar. Die groep wil ontdekken, ervaren en multitasken, aldus de initiatiefnemers. ON is voor het eind van dit jaar actief in driehonderd Nederlandse clubs. Binnen een aantal jaren hoopt ON in vijf tot tien landen actief te zijn.

We zien dat een groeiend aantal mensen de kroeg uitloopt’, aldus Huijstee in het vakblad Adformatie. ‘Niet alleen door de dure euro. Dat komt vooral doordat de horeca niet inspeelt op nieuwe trends en ontwikkelingen. Het ontbreekt café-eigenaren aan inzicht om in te springen op multimediale ontwikkelingen. Daarom willen we hen helpen met het creëren van nieuwe audiovisuele en interactieve belevenissen. Met ON.’

Als voorbeeld noemt Van Huijstee het in de kroeg populaire voetbal. ‘Zorg tijdens een Champions League-wedstrijd voor een live-verbinding tussen tien kroegen in Milaan en Liverpool en plaats de beelden daarvan links en rechts van het grote beeld. Zodat je kunt zien hoe een ieder de wedstrijd beleeft.’

Van Huijstee gaat bij dit voorbeeld nog een stap verder. ‘Die kroegen in Milaan en Liverpool kunnen net zo goed in Herenveen of Roosendaal staan bij de live-uizending van SC Heerenveen tegen RBC. Met games, speciale sms'jes en bluetooth.’