Winstdaling Grolsch door druk van supermarkten

Nederlandse supermarkten zetten Grolsch het mes op de keel in de onderhandelingen. Het bedrijf is daardoor gedwongen hogere handelskortingen te geven. De winst van de bierbrouwer daalde in de eerste helft van het jaar met ongeveer 10 procent tot 7,4 miljoen euro. Dat maakte Grolsch woensdag bekend.

De omzet daalde 3,1 procent tot 147,2 miljoen euro. Niet alleen in Nederland verging het de brouwer minder goed, ook in Groot-Brittannie daalde het volume. Dat werd voor een deel gecompenseerd door een goede groei in de overige internationale markten.

Analisten rekenden op een nettowinst van 5,4 tot 8,8 miljoen euro bij een hogere omzet. De supermarktoorlog is de grote schuldige voor het lagere resultaat. Bijkomend nadeel is dat Nederlanders minder bier gaan drinken. Ook in Groot-Brittannië was sprake van een dalend volume. Dat het marktaandeel van Grolsch gelijk is gebleven, schrijft de brouwer toe aan stijgingen in de horeca.

Grolsch steekt extra energie in pogingen om Nederlanders meer aan het bier te krijgen. Zo lanceerde de brouwer een reclamecampagne en presenteerde hij met Premium Blond een nieuw soort bier.

De onderhandelingen met de supermarkten verliepen voor Grolsch echter niet geheel naar wens. Een deel van de opgelegde kortingen kon de bierbrouwer doorgeven aan de eigen leveranciers. Zo dwong Grolsch lagere prijzen voor grondstoffen en verpakkingsmaterialen af. Verder kon de onderneming efficiënter werken door het gebruik van de nieuwe brouwerij.

Grolsch is niet echt positief over de Nederlandse biermarkt op de korte termijn. De markt laat naar verwachting een verdere volumedaling zien. Grolsch denkt wel het eigen marktaandeel te kunnen handhaven. Maar door de druk van de supermarkten denkt de brouwer dat een negatief effect op zowel omzet als winst blijft bestaan.

In Groot-Brittannië hoopt de onderneming dat het volume in de tweede helft van dit jaar weer stijgt. Op de andere kernmarkten (VS, Canada, Frankrijk, Australië, Nieuw-Zeeland) blijft volgens Grolsch sprake van verdere groei. In de eerste helft van dit jaar kenden die landen een groei van 12 procent.

De onzekere marktomstandigheden en het feit dat de opbrengst van de oude brouwerij nog niet definitief bepaald is, maken dat Grolsch op dit moment geen exacte indicatie voor het gehele jaar af kan geven. Wel rekent de Enschedese brouwer op een lagere nettowinst dan de 20,6 miljoen euro uit 2004.