Rotterdamse jongeren spenderen miljoenen aan horeca

Rotterdamse jongeren tussen vijftien en 24 jaar geven maandelijks 20 miljoen euro uit aan leuke dingen. Het geld gaat op aan uitgaan, funshoppen, buiten de deur eten, sport en gokken. Op jaarbasis spenderen de 82.000 jongeren bijna 250 miljoen euro aan deze bezigheden.

Dit blijkt uit de woensdag gepubliceerde Economisch Verkenning 2005 van Rotterdam. De doelgroep tot 25 jaar geeft meer uit dan de gemiddelde Rotterdammer; 64 euro per maand aan funshoppen, tegen vijftig gemiddeld. De jongere geeft bij elkaar gemiddeld 245 euro per maand uit aan leuke dingen, de 25-plusser besteedt ongeveer 45 euro minder.

Hoewel de jongeren gemiddeld veel geld uitgeven en voor het bedrijfsleven een interessante consumentengroep zijn, is 17 procent van de jonge Rotterdamseberoepsbevolking werkloos. Landelijk is dat 9 procent.

Wel hebben veel jongeren een bijbaan. Uit onderzoek is gebleken dat allochtonen veel moeite hebben om zo'n baantje te vinden. Werkgevers zijn vooral geïnteresseerd in zo jong mogelijke blanke jongeren, aldus de samenstellers van de Economische Verkenning.

De jongeren maken 14 procent uit van de totale Rotterdamse bevolking. Ruim de helft (53 procent) is van niet-westerse afkomst. Bij de 25-plussers is dat aandeel met 30 procent een stuk lager.

Overigens neemt het aantal westerse allochtonen uit rijke landen in Rotterdam toe. Van de bijna 600.000 inwoners van de stad komt 3,5 procent uit bijvoorbeeld de Verenigde Staten, Nieuw-Zeeland en Groot-Brittannië. Uit de Economische Verkenning blijkt dat ze vooral in het noorden en het centrum van de stad wonen. In de meeste gevallen gaat het om studenten, promovendi en expats. De niet-westerse allochtonen wonen vooral op zuid.