South African Tourism lanceert concept BusinessUnusual

South African Tourism heeft een nieuw Zuid-Afrikaanse concept voor zakelijk toerisme gepresenteerd aan vertegenwoordigers van de Nederlandse reisindustrie en het Nederlands / Zuid-Afrikaanse zakenleven. Dit gebeurde gisteren in Amsterdam, in aanwezigheid van de Zuid-Afrikaanse Minister van Environmental Affairs & Tourism Marthinus van Schalkwyk.Na de succesvolle introductie van het nieuwe toeristische merk voor Zuid-Afrika in het najaar van 2004, komt South African Tourism nu met de wereldwijde lancering van BusinessUnsual, het concept dat zich speciaal richt op de zakelijke reiziger.

Het concept BusinessUnusual raakt de Zuid-Afrikaanse oorsprong in al haar facetten. Het integreert de lessen die deze 11 jaar oude democratie van het verleden geleerd heeft: de Regenboognatie die geleerd heeft dat mens en menselijkheid centraal staan: Ubuntu – we zijn wie we zijn door anderen mensen. Deze lessen uit het recente verleden gecombineerd met traditionele wijsheden enerzijds, en de moderne infrastructurele mogelijkheden anderzijds liggen ten grondslag aan BusinessUnusual: doing Business as usual in an unusual way.

Met name op het gebied van MICE (Meetings, Incentives & Events) heeft Zuid-Afrika de laatste jaren sterk geïnvesteerd. Als congresbestemming bekleedt het land op dit moment de 27ste plaats op de wereldranglijst en met de nieuwe congrescentra, bijvoorbeeld die van Kaapstad (onderdeel van de RAI-groep) zal Zuid-Afrika haar positie zeker verder verbeteren. Met een aantal grote evenementen heeft Zuid-Afrika haar staat van dienst als MICE-bestemming inmiddels ruimschoots bewezen (VN congres World Summit on Sustainable Development WSSD, Cricket World Cup, Presidents Cup, Rugby World Cup). Dat het land gastvrijheid heeft geboden aan het World Petroleum Congress en gaat bieden aan de Wereldkampioenschappen Voetbal in 2010 geeft aan dat belangrijke organisaties van over de gehele wereld vertrouwen hebben in Zuid-Afrikaanse reisindustrie en infrastructuur.

Op dit moment bezoeken jaarlijks zo’n 6,8 miljoen toeristen Zuid-Afrika . De toeristenindustrie in Zuid-Afrika is verantwoordelijk voor 7,4% van het Bruto Nationaal Product. Iedere zes toeristen zijn goed voor één arbeidsplaats. In Business Tourism gaat zo’n 21 miljard Rand per jaar om. Dat betekent 260.000 banen en zo’n 6 miljard Rand aan salarissen. Business Tourism groeide de afgelopen periode met 12% per jaar. Zuid-Afrika rekent voor het komende jaar op 70.000 zakelijke arrivals, goed voor 290.000 overnachtingen.