Volgend jaar weer Monaco aan de Maas

De kans is groot dat de Formule 1 volgend jaar terugkeert in Rotterdam, mogelijk op 20 augustus.

Het leek een eenmalig evenement. Zeker toen na die mooie zevende augustus, afgelopen zomer, werd gerept over een financieel tekort. ,,Hier en daar kwam het accent te liggen op het tekort,'' zegt Herman Vaanholt, organisator van het Formule 1-spektakel ’Monaco aan de Maas’. Erg overdreven allemaal, oordeelt hij nu. ,,Wij stonden nota bene zelf garant. Niemand heeft er iets van gemerkt, behalve wij dan.''

De Rotterdamse ondernemer werkt met compagnon Robert Heilbron inmiddels hard aan een tweede editie, waarvoor de gemeente groen licht heeft gegeven. ,,Ik kan niet ontkennen dat de gemeentelijke diensten akkoord zijn,'' geeft Vaanholt na enig aandringen toe. ,,Het is een jawoord, maar wel met voorwaarden. Dat geldt ook van onze kant. We moeten het ook nog eens worden over de datum. Het zal vermoedelijk zondag 20 augustus worden. Een week eerder zou ook kunnen, maar op 12 augustus is de Dance Parade. Twee grote evenementen in een weekeinde lijkt me zelfs voor een stad als Rotterdam te veel.''

Ook het parcours staat nog niet vast. Het traject Coolsingel-Blaak-Mariniersweg ligt voor de hand, maar Vaanholt ziet een alternatief over de Maasboulevard en de Boompjes. Via de Schiedamsedijk en de Blaak zou het rondje compleet kunnen zijn. ,,Het hangt er ook vanaf waar het VIP-dorp komt te staan. Misschien is het terrein langs de Verlengde Willemsbrug niet meer beschikbaar.''

Vaanholt mikt op een grotere aanpak van het evenement, denkt zelfs aan een Formule 1-feest of gala op zaterdagavond. ,,Dan blijven de mensen een dag langer hangen. Je praat dan al snel over miljoenen extra aan bestedingen in de stad. Ook de exposure-waarde mag niet worden onderschat. De beelden van het spektakel zijn heel de wereld overgegaan. Als Rotterdam alle media-aandacht zou moeten betalen, dan praat je wel over een bedrag van tussen de vijf en zeven miljoen euro.''

De verwachte grote publieke belangstelling joeg de organisatie dit jaar op kosten. ,,Dat had vooral te maken met de onrust die ontstond rond de Red Bull Air Race. Daardoor waren wij gedwongen om op het laatste moment allerlei extra maatregelen te nemen om de veiligheid van het publiek te garanderen. Onze begroting schoot van 800.000 euro naar 1,3 miljoen euro. Achteraf is gebleken dat we het ook met minder beveiligingsmensen hadden kunnen doen. Volgend jaar willen we meer ervaren vrijwilligers inzetten, zonder de veiligheid op het spel te zetten.''

De organisatie van Rotterdam Racing is intussen druk bezig met het zoeken naar sponsors. Ook staan lijnen uit naar diverse Formule 1-teams. Vaanholt: ,,Het succes van 7 augustus is in ons voordeel. De beelden zijn door heel Europa gegaan en de nu aanwezige teams waren alleen maar tevreden. Het is wel afwachten of we straks ook nog Nederlanders in de Formule 1 hebben. Zitten Doornbos en Albers zonder stoeltje, dan moeten we misschien een andere auto voor ze zoeken. Maar wie er ook rijdt, ik weet zeker dat het publiek weer massaal zal komen.''