Ahold splitst US Foodservice op

Ahold splitst zijn Amerikaanse dochter US Foodservice op in twee werkmaatschappijen die zich elk richten op een specifiek afnemerssegment, te weten Broadline en Multi-Unit.Het Broadline-bedrijf is goed voor meer dan 85% van de omzet van US Foodservice. In de eerste drie kwartalen van dit jaar was dat $12,4 miljard, met een operationele marge van 1,1%. Doelstelling is om de komende drie jaar de netto-omzet tenminste 5% per jaar te laten groeien. De operationele marge moet in 2008 op minimaal 3% uitkomen.

De onderneming levert voedingsmiddelen en aanverwante producten en diensten aan onder meer restaurants, zorginstellingen, horecabedrijven, overheidsdiensten en onderwijsinstellingen.

Om de winst van het Broadline-bedrijf te verbeteren worden vier stappen gezet. Als eerste een versnelde penetratie van de huismerken. Daarnaast worden in de verkooporganisatie geïnvesteerd en de positie in bepaalde geografische gebieden versterkt. Ook zal een "veelomvattend programma op het gebied van operationele excellentie" worden ontwikkeldHet Multi-Unit-bedrijf gaat verder onder een eigen naam, die in het eerste kwartaal van 2006 bekend zal worden gemaakt. Het bedrijf levert voedingsmiddelen en aanverwante artikelen aan grote restaurantketens, In de eerste drie kwartalen van 2005 bedroeg de omzet $1,9 miljard, met een negatieve operationele marge van 0,9%. Doelstelling is om het Multi-Unit-bedrijf binnen twee jaar winstgevend te maken.