Amsterdam is meer in trek dan New York

Amsterdam is een van de top tien steden in de wereld volgens de Anholt-GMI City Brands Index, een jaarlijks onderzoek dat de sterkte van het merk van een stad meet en gebaseerd is op de mening van internationale consumenten.

De Index werd mede tot stand gebracht door de merken-expert Simon Anholt en de globale markt onderzoeker GMI ( Global Market Insite, Inc.). De Index is uniek omdat het aantoont dat we op exact gelijkaardige wijze reageren op steden merken als wanneer we een auto of kleding merk kopen. De eerst plaats van het onderzoek was Londen, dan Parijs en de derde plaats was Sidney. De hoogste in de rang van de amerikaanse deelnemers was New York die op de zevende plaats kwam na Rome ( vierde) , Barcelona ( vijfde) en Amsterdam ( zesde).

Amsterdam is een van de steden die het hoogst komt in de rangorde van de Index. Algemeen wordt Amsterdam gezien als een plaats die niet te duur is om te bezoeken en het komt op de vierde plaats wat betreft het makkelijk vinden van betaalbaar verblijf.Deze visie is in tegenspraak met het feit dat het een eerder dure stad is en dat het volgens het onderzoek van UBS over ‘prijzen en inkomen’ ( van februari 2005) als de dertiende meest dure stad in de wereld gezien wordt.

De index toonde op andere manieren aan hoe de sterkte van een stedenmerk het negatieve imago kan wegcijferen. Het oordeel van de Nederlander over de staat van zijn gemeenschap werd onlangs hevig geschokt door de moorden op de film producent Theo van Gogh en de politieker Pim Fortyun. Het onderzoek toont echter aan dat het positieve imago de negatieve gebeurtenissen overstijgt en dat Amsterdam wat veiligheid betreft, nog steeds op de zevende plaats komt van de dertig steden in de index.