Het Maastrichts Uitburo is een initiatief van de VVV Maastricht en het Theater aan het Vrijthof met als doel de stedelijke samenwerking op het gebied van vrijetijdsactiviteiten te bevorderen door collectieve marketing en het optimaliseren en professionaliseren van de communicatie en presentatie. Dit mede naar aanleiding van onderzoeksbureau Berenschot dat in haar citymarketing onderzoek voor Maastricht het volgende verwoord: "De culturele instellingen van Maastricht hebben tot nu toe niet veel opgehad met citymarketing. Toch hebben zij veel te winnen met samenwerking en collectieve marketing. Verder heeft de bestaande promotie in al haar diversiteit geen landelijke uitstraling".
Marcel Knols (VVV Maastricht): "Het Uitburo is een perfect middel om de samenwerking op het gebied van communicatie en marketing van de vrijetijdsactiviteiten in Maastricht verder te optimaliseren. Het bereik van al hetgeen Maastricht te bieden heeft wordt enorm uitgebreid".Jacques Giesen (Theater aan het Vrijthof): "Samenwerking op cultuurgebied is altijd al m'n uitgangspunt geweest. Het Maastrichts Uitburo is een fantastisch resultaat waar we hopen een nieuw publiek te interesseren voor het Maastrichtse aanbod. Net als met onze voorstellingen willen we hiermee landelijk Maastricht als cultuurstad nog meer op de kaart zetten".