Mijlpaal nadert voor Olm

Olm spint garen bij de commotie over hoge bierprijzen en nieuw glaswerk in de horeca. Bijna twee jaar na de start begroet de aanbieder van het laaggeprijsde pils de honderdste klant. Binnen een maand denkt directeur Mark Schnieders de gebottelde Olm in de supermarkt te introduceren. ,,Vanaf dat moment kan echt aan het merk gewerkt worden.'

Peter van Hees van Café De Kroeg in Heesch, is duidelijk. ,,Mijn belangrijkste doelgroep zijn jongeren van pakweg 17 tot 25 jaar. Die hebben niet veel te besteden. Nu kan ik met een goede marge toch een leuke prijs vragen voor het pilsje.’’
Gasten van Van Hees betalen € 1,40 voor een glaasje bier van 20 centiliter. Twee maanden geleden stapte de zaak over van Heineken naar Olm. Het scheelt 33 procent aan inkoopkosten nu de 50-liter fustjes Olm van zo’n € 60,- per stuk onder de tap staan. Om de reacties te peilen, tapte Van Hees eerst een fustje leeg zonder het merk te onthullen. Negatieve opmerkingen bleven uit.Olm zette de nieuwe tapinstallatie neer inclusief een koeling, omdat de oude installatie niet mocht worden overgenomen. ,,Hij is in bruikleen. Zonder verdere verplichtingen’’, benadrukt Olm-directeur Mark Schnieders. ,,We horen van veel cafés dat ze ook willen overstappen, maar vastzitten aan contracten. Wij doen alles wat grote brouwers ook doen. Glazen, viltjes, lichtbakken, vlaggen. We hebben nauwelijks overheadkosten, financieren geen horecabedrijven en hoeven geen supermarktoorlog te voeren. Daardoor kunnen we goedkoper leveren. En hoe meer volume je doet, hoe goedkoper je kunt produceren.’’

De smaak van het bij Bruwerij Huyghe in België gebrouwen pils werd recent iets aangepast, waardoor de doordrinkbaarheid is toegenomen. Binnen nu en een maand denkt Schnieders met een gebottelde Olm te komen. ,,Waarvoor we zeker een concurrerende prijs vragen. Slijters zijn geïnteresseerd. Die hebben veel bieromzet naar de supermarkt zien verdwijnen. Vanaf dat moment kunnen we echt aan de naamsbekendheid van het merk gaan werken.’’