Restaurants bieden downloads aan

Bij McDonald's krijgt de klant straks geen plastic speelgoed, maar gratis films en clips bij het eten. Bezoekers van Starbucks kunnen straks bij de koffie de nieuwste muziek van het net halen. De horecaketens willen daarmee inspelen op de groeiende vraag naar downloadproducten.

Het is de bedoeling dat bezoekers van McDonald's bij hun bestelling een pincode krijgen waarmee ze ter plekke filmbestanden kunnen downloaden op hun gsm. Om dit mogelijk te maken laat het bedrijf haar restaurants volgend jaar van draadloze netwerken voorzien. De bijbehorende downloadtechniek moet nog wel verder ontwikkeld worden.

Strabucks probeert de rol van de traditionele muziekwinkels over te nemen als het gaat om ontdekken van nieuwe muziek. Bij de koffieketen kunnen bezoekers nu al muziek cd's kopen. Het bedrijf voorzag haar vestigingen vier jaar geleden van draadloze internet, en claimt nu over één van 's werelds grootste draadloze netwerken te beschikken. Daarom ligt het voor de hand dat klanten straks tijdens het koffiedrinken muziek kunnen downloaden, zegt Starbucks directeur Howard Schultz in the Financial Times.