Kortingspas geeft impuls aan avondje stappen

Sam Sam-pas heet de kortingskaart die vanaf april landelijk wordt geïntroduceerd. Klanten die een pasje inleveren bij een deelnemend horecabedrijf krijgen twee consumpties voor de prijs van één. De pilot in Zwolle is succesvol verlopen.

Actief het stagnerende bezoek aan de horeca tegengaan. Dat is volgens initiatiefnemer Jan Dijkstra de grondslag van de Sam Sam Pas. Een kortingspas waarvoor de consument €7,50 betaalt, maar waar vervolgens ongeveer €60,- tot €70,- korting mee is te behalen. ‘Een geweldige wisselkoers’, meent Dijkstra. De gedachte is volgens hem simpel. ‘Eigenlijk bestaat iedere pas uit zeven creditcards. Deze zijn stuk voor stuk goed voor een tweede consumptie. Dat kan een tweede bioscoopkaartje of pizza zijn, maar ook een biertje of andere consumptie in het café.’

De kasteleins die er al aan mee doen klappen in de handen, weet Dijkstra. ‘Vaste gasten brengen makkelijker een introducé mee waardoor je meer bezoekers krijgt. Als dank daarvoor geeft de ondernemer één biertje weg. En als hij het avondje uit verder goed invult voor de gast zal deze zeker terugkomen. Zo word je er dus geen stuiver armer van.’

De Sam Sam-pas draait momenteel nog op beperkte schaal bij bedrijven in Zwolle, Apeldoorn, Enschede en Deventer. Met behulp van Heineken en frisdrankendochter Vrumona zijn inmiddels al wel elders in het land bedrijven geselecteerd waarvan de initiatiefnemers hopen dat ze voortaan de pas willen accepteren. Rond de duizend bedrijven hebben deze week de bijbehorende mailing ontvangen. Dijkstra: ‘Wij richten ons op bedrijven waar de doelgroep 18 tot 28 is. In principe kan ieder bedrijf meedoen, ook niet-Heineken relaties.’
Meer informatie op www.samsampas.nl