nieuws

Meesterkok veegt trends van tafel

Horeca

Koks moeten zich minder laten leiden door trends en wat er in andere restaurants gebeurt. Dat vindt SVH-Meesterkok Angèlique Schmeinck, één van de twee vrouwelijk Nederlandse meesterkoks.

‘Het is juist in deze tijd noodzakelijk jezelf te onderscheiden met een eigen kaart, stijl, formule en markt’, aldus Schmeinck in Misset Horeca. Ze doet daarbij een beroep op de creativiteit van koks. ‘Iedereen is creatief, maar we hebben niet allemaal dezelfde motivatie en behoefte om creativiteit te ontwikkelen.’

Schmeinck legt in het bewuste artikel uit dat koks in drie stappen tot creatieve gerechten kunnen komen. De eerste stap is waarneming. Koks moeten hierbij heel bewust kijken naar een nieuw gerecht. Vervolgens stipt ze het onderdeel associatie aan. ‘Associëren is een verbinding tussen twee elementen. Bij frites denk je aan mayonaise. Maar als je blijft zoeken naar alternatieven, ontdek je de frites van knolselderij met mierikswortelmayonaise.’

De derde en laatste stap is verbeelding. Het gaat hierbij om het inbeelden van een nieuwe creatie, aldus Schmeinck. ‘Het denken in beelden is heel soepel en uiterst persoonlijk. Het bewust gebruiken van je eigen beelden is een heel vruchtbare inspiratiebron. Veel koks hebben te veel aandacht voor juist dat streepje saus, die mooie groentenchips en verwaarlozen de essentie van de smaak. Presentatie heeft echter altijd een functie in een gerecht.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels