Jonnie Boer kiest voor De Bijenkorf

Het warenhuis waarmee Jonnie Boer nauw gaat samenwerken is De Bijenkorf. Daarmee komt een eind aan het gespeculeer over een eigen voedsellijn van de chef-kok van driesterrenzaak De Librije in Zwolle. Eind vorig jaar maakte Boer te gaan samenwerken met een warenhuisketen.

Boer ontwikkelt 25 producten die in het najaar in een speciale Librijehoek in elke Bijenkort te koop zijn. Het gaat hierbij onder meer om bierworstjes, een digestief-azijn en worst van het Drentse heideschaap. ‘Ik ontwikkel geen spullen voor culi-junks. Ik streef naar betaalbare exclusiviteit. Zo zijn we ook groot geworden’, aldus Boer in het Algemeen Dagblad.

Jonnie en Thérèse Boer zijn vorig jaar in september benaderd door het warenhuis. ‘We stonden op een kruispunt’, vult Thérèse Boer aan. ‘Houden we het bij ons restaurant of gaan we ook verder met een productenlijn, een kookschool en een hotel? We hadden beiden zin in het laatste.

Voor De Bijenkorf betekent de samenwerking wel dat het om gelimiteerde productie gaat. Boer: ‘Ik heb een kudde lammeren lopen waar ik tot nu toe alleen de ruggetjes van gebruik. Met een slager ga ik de rest pekelen en kruiden. De Bijenkort moet wel leren dat het om een gelimiteerde productie gaat. Ik heb 250 lammertjes per jaar, meer kan ik er niet bij toveren.’