Nieuw bestuur vecht voor beter imago Korenmarkt

Horecaondernemers moeten het vertroebelende imago van uitgaansplein Korenmarkt in Arnhem oppoetsen. Daarmee moeten oude tijden herleven op het bekendste horecaplein in de Gelderse hoofdstad. Een nieuw bestuur van de belangenvereniging moet de start vormen van de wederopstanding van de Korenmarkt.

Dat stelt het bestuur van de Korenmarktbelangenvereniging in De Gelderlander. De vereniging staat sinds kort onder leiding van voormalig directeur Robin van der Hijden van de VVV Arnhem. Van der Hijden ziet een prominente rol weggelegd voor horecaondernemers om het uitgaansplein weer glans te geven.

‘De Korenmarkt heeft nu te kampen met een negatief imago. Het plein lijkt voor de buitenwacht een strijdtoneel, waar de ondernemers elkaar de tent uitvechten. Dat moet veranderen’, aldus Van der Hijden. Al geruime tijd botert het niet tussen diverse horecaondernemers.

Als eerst wil Van der Hijden de eenheid onder de ondernemers weer terugbrengen.‘De ondernemers zitten dicht bij elkaar, dus is het logisch dat de concurrentie hevig is. Maar naar buiten toe moet eenheid worden uitgestraald. Daarvoor is het noodzakelijk dat de ondernemers verder kijken dan de eerste meters voor hun kroeg.’

Enige tijd geleden ontstond het plan een tweede belangenvereniging voor het plein op te richten. Een slecht initiatief, aldus Van der Hijden. ‘Op de Korenmarkt is geen plek voor twee belangenverenigingen. Daar zit niemand op te wachten. Ook partijen als gemeente en politie willen één vereniging waarmee ze zaken kunnen doen.’

Om de zaken weer soepel te laten verlopen, zoekt Van der Hijden kroegloze bestuursleden. ‘Met horecaondernemers in het bestuur, zoals nu, krijg je scheve gezichten. Zij worden er altijd van beticht dat ze beslissingen in hun eigen belang nemen. Natuurlijk moet een bestuur zich laten wel laten voeden door de horecaondernemers, maar het moet onpartijdig zijn.’