nieuws

Horeca verwacht miljoenen besparing op pinnen

Horeca

De nieuwe betaalorganisatie Currence, die pinnen en chippen gaat regelen, kan de horeca ruim 3 miljoen euro aan kostenbesparing opleveren. Dat rekent Koninklijk Horeca Nederland (KHN).

‘We juichen de komst van Currence toe’, laat een woordvoerder van KHN weten aan Zibb.nl/horeca. ‘Elke vorm van concurrentie op betalingsgebied is welkom. We denken dat de prijzen omlaag gaan met minimaal 10 tot 15 procent. Op jaarbasis kan dit een kostenbesparing betekenen van ruim 3 miljoen euro. KHN hoopt niet dat de nieuwe eigenaar regelopdrijvend werkt. In het verleden ging Interpay namelijk in de fout door criteria zelf te bepalen. Dat moet nu openbaar worden.’

De nieuwe zelfstandige organisatie Currence, voorheen Brands & Licenses, is dinsdag eigenaar geworden van de betaalproducten PIN en Chipknip. Tot nu toe waren de gezamenlijke banken via dochter Interpay de eigenaar. Later dit jaar komen daar Acceptgiro en Incasso/Machtiging bij. De nieuwe organisatie is mede op aandrang van de NMa en De Nederlandsche Bank tot stand gekomen.

MKB-Nederland is minder positief over de nieuwe organisatie die voor marktwerking moet zorgen in het betalingsverkeer. ‘Eerst zien, dan geloven. Ik kan geen koffiedik kijken, onze houding is “positief afwachtend”, maar het is natuurlijk wel een organisatie die door acht banken is opgericht. Volgens economen betekent dit meer marktwerking en prijsdaling. Maar ik moet dat nog zien’, aldus secretaris betalingsverkeer Els Prins van MKB-Nederland in het AD.

Currence zelf durft niet te voorspellen dat de prijzen straks gaan dalen. ‘Vrije concurrentie leidt tot de beste prijs/prestatie-verhouding. Currence schept de basisvoorwaarden voor vrije concurrentie. Er komt dynamiek in de markt. Maar ik kan niet beloven dat de prijzen dalen’, aldus algemeen directeur Ada van der Veer van Currence.

Het aantal pintransacties in de mkb-sector stijgt jaarlijks gestaagd. In 2004 bedroeg het aantal transacties 1,25 miljard. In 2000 was dit nog 800 miljoen. In de horeca bedroeg volgens onderzoek van De Nederlandse Bank het aantal pintransacties in 2002 25 miljoen, nog geen half procent het totaal aantal transacties in de horeca. De Chipknip werd 2 miljoen maal getrokken. De gemiddelde pintransactie bedroeg 64,35 euro. Voor de Chipknip bedroeg dit 24,19. Ondernemers betaalden toen per transactie 0,756 voor PIN en 0,950 voor de Chipknip.

Meer weten over apparatuur om te pinnen en chippen? Bekijk dan nu ons uitgebreide kassadossier

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels