nieuws

tegenvallende voorverkoop pinkpop

Horeca

Pinkpopbaas Jan Smeets heeft even met de gedachte gespeeld ,,de stekker eruit te trekken”. Dit als gevolg van de tegenvallende kaartverkoop voor de 36e editie van Pinkpop, komend weekeinde. Maar donderdag liet hij weten, dat deze uitspraak voortkwam uit ,,een emotionele opwelling van een klein moment, die door de media zou zijn opgeblazen tot groteske proporties”.

,,Elk jaar heb ik zo’n moment waarop ik me afvraag: zal ik het wel doen?”, zegt Smeets. ,,Dat was dit jaar niet anders.” Met de kaartverkoop valt het tegen: Smeets verwacht 20.000 bezoekers, veel minder dan de 60.000 die op het terrein in Landgraaf terechtkunnen. Toch relativeert Smeets dit kleine aantal bezoekers. ,,1985 was een historisch dieptepunt in Geleen, in 1986 in Baarlo kwam ook niet veel, en in 1995 en 1998 hebben we ook klappen moeten incasseren. Nu haken de hardrockers af omdat we geen hardrock hebben, maar volgend jaar ziet het programma er weer beter uit”, voorspelt Smeets.

De 36e editie van Pinkpop heeft komend pinksterweekeinde plaats, met artiesten als Golden Earring, The Prodigy, Faithless, Di-rect, Kane en Saybia. De grote rockbands, door Smeets ‘rampestampers’ genoemd, zijn moeilijk te boeken. ,,Voorheen boekte ik samen met het Duitse festival Rock am Ring grote acts die dan de ene dag bij mij stonden en de andere in Duitsland”, aldus Smeets. ,,Maar nu Rock am Ring naar een andere datum is gegaan sta ik alleen. Ik kan op mijn kop gaan staan om bands als Linkin’ Park en 3 Doors Down te krijgen, maar dat lukt niet in mijn eentje.”

Verder constateert Smeets dat er veel concurrentie is van andere festivals en popconcerten. ,,De jeugd heeft natuurlijk niet zoveel te besteden en moet keuzes maken. Het is veelzeggend dat als je naar advertenties van al die concerten kijkt, je nauwelijks het plakkertje ‘uitverkocht’ terugziet. De concurrentie is erg groot.”

Omdat Rock am Ring volgend jaar weer met Pinkpop samenvalt denkt Smeets dan minder problemen te hebben met het boeken van hardrock-acts. Op termijn wil Smeets het festival verkopen aan een andere organisator, maar dat is volgens hem vooralsnog niet aan de orde. Over de nabije toekomst maakt hij zich geen zorgen. ,,Pinkpop is een fenomeen en een fenomeen kent ups en downs. Ik heb wel vaker minder kaarten verkocht. Maar ik organiseer het festival natuurlijk om in een behoefte te voorzien, niet alleen voor mezelf.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels