Waterbussen vergroten toestroom naar horeca

Lovers Watertaxi wil medio volgend jaar een waterbusdienst onderhouden in Amsterdam. Met acht boten moeten er permanente lijndiensten komen vanuit de grachtengordel naar plekken aan de rand van de hoofdstad. De waterlijndienst kan voor horecabedrijven een grote toeloop van gasten betekenen.

Elk kwartier zou bij vaste haltes een waterbus moeten passeren. Lovers mikt niet alleen op toeristen en Amsterdammers, maar ook op forensen. De waterbus, de 'City Shuttle', is sneller dan het vervoer over de weg, meldde directeur G. Lovers dinsdag.

‘Vooral omdat op het water geen opstoppingen te verwachten zijn’, aldus Lovers. Binnen een halfuur vaart een waterbus volgens hem vanuit de binnenstad naar de rand van de stad. Voordat hij zijn plan kan uitvoeren, moet hij begin volgend jaar nog wel over de benodigde vergunningen beschikken van de dienst Binnenwaterbeheer Amsterdam.

De waterbus is geen officieel openbaar vervoer omdat daarvoor een minimumsnelheid geldt van 30 kilometer per uur. Lovers kan zo snel niet varen, omdat dat de woonbootbewoners hindert. ‘Dan moeten we speedboten op de grachten inzetten’, aldus de directeur.

De strippenkaart is daarom ook niet geldig. Het bedrijf denkt aan het introduceren van een eigen strippenkaart, met een prijs van 5 euro voor een uur varen. De waterbus kan buiten de vaste haltes, bij onder meer hotels en musea, op verzoek van passagiers willekeurig ergens aanmeren.

Volgens Lovers zijn er geen steigers of aanpassingen aan de kades nodig. De rederij hoopt op financiële steun van de gemeente Amsterdam. Andere steden in de wereld met veel water, zoals Venetië en Bangkok, hebben al langere tijd waterbussen.