De IJsmaker door als vriendenclub

- Met een stempelactie en wedstrijd proberen de leden van De IJsmaker hun club weer duidelijk op de kaart te zetten. De club wil in de toekomst jaarlijks een landelijke actie opzetten. Ook wordt nagedacht over andere initiatieven.

Het is enige tijd stil geweest rondom De IJsmaker, dat werd opgestart in 2002 als een promotioneel samenwerkingsverband. Initiatiefnemers Grobak, leverancier van onder andere ijsgrondstoffen, en het IJscentrum, trokken zich vorig jaar terug. De leden moesten nu zelf het heft in handen nemen, vonden de twee partijen. Dat is uiteindelijk gebeurd. Tijdens een onlangs gehouden vergadering hebben de 23 leden besloten om door te gaan met De IJsmaker. Vier leden hebben de schouders onder de club gezet. Het gaat om Willem Roeper van Parels Proeflokaal op Texel, Luc Blok van Luciano in Wassenaar, Kees Baars van IJsie Prima in Callantsoog en Domiek Post van Utopia in Ommen. ‘We hebben geen bestuur en willen ook geen vereniging of stichting worden’, meldt. Post. ‘Het moet een vriendenclub blijven, zonder bestuurslaag. Wel zijn er een aantal actieve leden die animator van het geheel zijn.’
Ieder jaar wil de IJsmaker zich profileren door een landelijke actie op te zetten. ‘Daarnaast hebben we een eigen website: www.de-ijsmaker.nl. Tevens willen we een aantal keren bijeen komen om bijvoorbeeld kennis uit te wisselen en wat te leren van bijvoorbeeld gastsprekers. Ook zijn andere ideeën geopperd, daarbij kun je ook denken aan gezamenlijke inkoop. Nu zijn we echter eerst aan het nadenken over een volgende actie in 2006.’
Er wordt geen contributie geheven. ‘We willen de kosten zo laag mogelijk houden. Dat houdt in dat we nu bijvoorbeeld enkel de kosten van de acties willen dekken. Wie niet mee wil doen aan een actie, hoeft ook niet mee te doen.’

Actiepakket
Deze week ontvangen de aangesloten ijsbereiders het pakket voor de actie ‘Met ijs op reis’. Deze bestaat uit promotiemateriaal, zoals posters, stempelkaarten en een kant-en-klaar persbericht. ‘Klanten krijgen een stempelkaart en kunnen voor elk ijsje van tenminste twee bolletjes een stempel krijgen. Als de kaart vol is, kunnen klanten deze inleveren en dingen ze mee naar een geheel verzorgde reis naar Italië, die wordt gesponsord door een reisbureau. De trekking vindt in het najaar plaats.’