Heineken spint garen met cursus Upsizing

Meer bier verkopen door de gast bij iedere bestelling te vragen 'wilt u een klein, middelgroot of groot glas?' Met die insteek organiseerde Heineken vorig najaar de cursus Upsizing. De bedrijven die het geleerde het best in de praktijk brachten, werden recent in de Heineken Experience beloond met mooie prijzen.

‘De bartender drong het biertje niet op en liet ons rustig een keuze maken. Het maakte hem niet uit dat we een kleiner biertje namen dan hij wellicht hoopte’, las Mike Janssen van Heineken het juryformulier voor. De apetrotse winnaar Piet van de Vreugde kon zijn geluk niet op. Zijn bartenders - Maarten, Mathijs en Pieter – hadden perfect gewerkt tijdens de mystery visit van Heineken bij zijn bedrijf in Zoutelande. ‘Morgenavond hebben we een feestje in De Babbelaer!’ Ze waren helemaal uit Zeeland afgereisd en bleven die avond in de hoofdstad plakken. Het duurt nog even voordat ze de hoofdprijs – een reischeque ter waarde van €2500,- – kunnen verzilveren. ‘Nu begint het seizoen hè’, lacht bedrijfsleider Renate Barneveld.

Van de Vreugde begon 32 jaar geleden als bakker. Daarna kwam er een lunchroom bij, en pas zestien maanden geleden opende hij een lunchcafé. ‘De cursus is een aanrader. Ik heb door de cursus mijn bieromzet met vijftien procent vergroot, en het personeel is sindsdien heel bewust met de klanten bezig. De cursus heeft mijn ogen geopend.’, zegt Van de Vreugde.

Zijn personeel besteedt meer aandacht aan klantgerichtheid, waardoor vooral het percentage middelgrote bieren dat hij verkoopt met dertig procent is gestegen. ‘Wilt u een klein, middel of een groot biertje werkt vooral goed bij onbekenden. Vaste gasten hebben sowieso hun eigen voorkeur’, weet Van de Vreugde. Heineken is van plan de cursus te herhalen. Tweede werd Savanna uit Den Haag en derde Café De Krom uit Oud Alblas.