Consumentenbond kraakt advertenties nieuwe hotelkaart

De Consumentenbond overweegt naar de Reclame Code Commissie te stappen over reclame-uitingen van de HotelGoldcard. De bond gaat eerst de advertenties van de nieuwe hotelkaart bestuderen. Met de HotelGoldcard van 99 euro kan de gebruiker zijn leven lang gratis overnachten in duizend Europese hotels.

‘Het klinkt bijna onbetrouwbaar’, laat directeur Will Steinen van de kaartexploitant Free Hotel Marketing BV weten in De Volkskrant. Volgens Steinen is het wel degelijk mogelijk om voor een eenmalige aanschaf gratis te overnachten in hotels in Europa. Steinen wijst erop dat hotels bijna nooit volgeboekt zijn en dat pashouders de lege kamers gratis kunnen beslapen. De enige voorwaarde is dat de gast het ontbijt en het diner nuttigt in het restaurant van het hotel.

Steinen verkoopt de HotelGoldcard al enige tijd in Duitsland en Zwitserland. Daar kost de kaart 250 euro, een prijs waar Steinen uiteindelijk in Nederland ook naartoe wil. De huidige prijs van 99 euro is een introductieprijs. De HotelGoldcard is een verlengstuk van de al langer bestaande HotelCheque. Ook over de HotelCheque maakt de Consumentenbond zich enige zorgen vanwege klachten van klanten.

Daarom roept de HotelGoldcard vragen op bij de Consumentenbond. ‘De advertenties zijn heel onduidelijk. Er wordt lekker eten en gratis slapen beloofd. Maar wat betaal je ervoor?’, zo vraagt een woordvoerder van de Consumentenbond zich af in De Volkskrant. Op de site staan drie pagina’s met kleine lettertjes, maar die zijn slechts een samenvatting van de leveringsvoorwaarden, aldus de woordvoerder.