Toeristen krijgen afvalbergen-toer

De enorme bergen vuilnis die zich de afgelopen week door de staking in Amsterdam hebben opgehoopt, doen het imago van de stad geen goed. Excursiebedrijf Van Aemstel Produkties probeert er toch nog wat van te maken en geeft dit weekeinde rondleidingen langs de afvalhopen. Toeristen krijgen daarbij een flesje eau de cologne en een doekje tegen de stank.

Volgens directeur R. Serree hebben alle reeds geplande rondleidingen het thema vuilnis gekregen. ‘Je kunt er niet meer omheen. Overal ligt vuil en het stinkt in de stad. We proberen tijdens de rondleidingen wel een beetje uit de wind te gaan staan, maar de eau de cologne moet het goedmaken.'

De toeristen lopen met hun gids over De Wallen en doen daarbij ook de hoogste afvalbergen en volste urinoirs aan. Ze krijgen een verhaal over de geschiedenis van Amsterdam vijfhonderd jaar geleden, toen er nog geen reinigingsdiensten waren. ‘We zijn terug in de Middeleeuwen’, meent Serree. ‘Alles werd op straat gegooid en de stank in de grachten was door de aanwezigheid van slachtafval niet te harden. Wie het zich kon permitteren, vluchtte naar buiten de stad.'

Het excursiebedrijf heeft al klachtenbrieven ontvangen van toeristen die het onacceptabel vinden dat de stad er zo smerig bij ligt. ‘Dit is niet goed voor de promotie van Amsterdam. Wij proberen er met een knipoog wat mee te doen, maar eigenlijk is het een ramp.'

Eerder veroordeelde de Amsterdamse afdeling van Koninklijk Horeca Nederland (KHN) de stakingen. Volgens een woordvoerster gaat met de acties het imago van Amsterdam ‘naar de knoppen’. Horecaondernemers zouden hard getroffen zijn omdat gasten kroegen met vuil voor hun zaak mijden.