Faillissement dreigt voor ethische cola

Het in 2003 gelanceerde colamerk Qibla-Cola is zo goed als failliet. De drank was door twee Britse ondernemers in de markt gezet als alternatief voor de grote Amerikaanse merken. Zafir Iqbal en Zahida Parveen hoopten daarmee te scoren onder Moslim-consumenten en andere consumenten met een afkeer voor de VS naar aanleiding van de inval in Irak.

Het bedrijf kende een veelbelovende start met distributie in onder meer Nederland, Noorwegen en Canada. Daarnaast vond Qibla-Cola afzetmarkten in Bangladesh en Pakistan. De goede verkopen kort na de introductie bleken echter van korte duur. Veel cola-liefhebbers kozen weer voor de grote merken Pepsi en Coca-Cola.

De onderneming schonk 10 procent van de winst aan goede doelen. Veel winst heeft de onderneming echter nooit gedraaid. Het is nu aan de curator om een nieuwe eigenaar voor Qibla-Cola te vinden, of met een ander reddingsplan op de proppen te komen. De kansen op een doorstart zijn echter gering, melden de Britse media.