Joop van den Ende stopt met Mamma Mia!

Joop van den Ende stopt met Mamma Mia! in Nederland. Op 30 december valt, na ruim twee jaar, voor de laatste keer het doek voor deze productie in het Utrechtse Beatrixtheater. Van den Ende verwacht dan zeker 1,2 miljoen mensen met de musical op de muziek van Abba naar Utrecht te hebben getrokken.

,,Het is ongelofelijk, een all-time-record voor het Beatrixtheater'', aldus Van den Ende. ,,En terwijl de cd-verkoop toch in mineur is, hebben we van dit album al zo'n 80.000 exemplaren verkocht. Daar ben ik best trots op.''

Wie eind december nog niet geweest is, kan nog in het buitenland terecht. Van den Ende staat vanaf medio februari voor vijf maanden met de Nederlandse Mamma Mia! in de Stadsschouwburg van Antwerpen. ,,De tekst wordt wel waar nodig aan het Vlaams aangepast'', vertelt hij. Er komt ook een deels andere cast. Hoofdrolspeelster Simone Kleinsma bijvoorbeeld gaat repeteren voor een andere productie van Van den Ende, One flew over the cuckoo's nest. Het wordt haar eerste serieuze toneelrol. Volgens Van den Ende is ze er aan toe: ,,Ze is heel allround''.

Mamma Mia! is verder te zien in Stuttgart, Hamburg en Madrid. Voorbereidingen voor Milaan en Moskou zijn gaande. Ook voor Lissabon wordt Mamma Mia! overwogen, aldus Van den Ende, die net zijn elfde theater in alleen al Duitsland kocht. Het gaat om het Metronom in Oberhausen. Daar komt in december waarschijnlijk al de Duitse versie van the Beauty and the Beast, die in Nederland op 2 oktober in première gaat.

Van den Ende heeft verder uitbreidingsplannen naar Istanbul. En misschien gaat hij zelfs naar China, onthult hij nu. De plannen voor China zijn nog in een prematuur stadium, maar: ,,Een kleine delegatie is op verzoek van het ministerie van Cultuur van China wezen kijken naar mogelijkheden in Peking en Shanghai. De Chinezen zingen het liefste liedjes uit de Sound of music'', vertelt Van den Ende, dus dat opent perspectief omdat hij die musical ook al heeft gedaan. Over een jaar of twee zal hij pas kunnen beslissen over de Chinese plannen. Het vertalen wordt dan nog een hele klus, beseft hij inmiddels: ,,Wat bij ons positief klinkt, klinkt bij hun, in ònze oren, juist droevig. Wel een leuk proces.''

China is nog verre toekomstmuziek, de komende weken moet Van den Ende nog beslissen wat als opvolger in zijn Beatrixtheater komt. ,,We hebben drie titels in gedachten, maar ik wil nog eens goed nadenken, want iedere musical is twee jaar van je leven.'' In de tussentijd komen er series van André van Duin, de nieuwe reizende voorstelling Jesus Christ Superstar en van de Franse artiest Arturo Barchetti in Utrecht. Barchetti is volgens Van den Ende, die inmiddels ook een theater bezit in Parijs, een groot variété-artiest van internationaal niveau. In het Beatrixtheater komen in elk geval niet Billy Elliott (over een danswonder uit een Engelse achterstandswijk) of The producers (over een musical die móet mislukken en waarvoor daarom pro-Hitler-teksten worden uitgekozen). Het zijn veelbesproken musicals die Van den Ende misschien wel in Nederland wil brengen. ,,Maar voor Billy Elliott is het te vroeg. Daar moet je een paar jongens voor hebben die geweldig klassiek kunnen dansen.'' Hij sluit echter niet uit dat audities zulke talenten zullen opleveren en misschien dat hij er toch in maart 2007 mee kan beginnen. The producers vindt Van den Ende meer iets voor zijn nieuwe theater in Amsterdam: ,,Het is brutaal, een harde show, met veel joodse humor.''