Frisdrankjongens kappen met kinderreclame

Frisdrankfabrikanten zullen geen reclame meer richten op kinderen. Ook zullen ze geen fris of sap meer verkopen op basisscholen, tenzij de schoolleiding hier zelf om vraagt. De Europese Unie van Drankfabrikanten Unesda, waarbij ook de vereniging Nederlandse Frisdranken Industrie (NFI) is aangesloten, heeft die toezegging gedaan.

Bedrijven als Unilever, Coca Cola Europe en Pepsi Europe willen zo meehelpen tegen het groeiende overgewicht van kinderen. Europees Commissaris Kyprianou van Gezondheid had bedrijven vorig jaar verzocht om medewerking.

Een op de vier kinderen in de Europese Unie is te zwaar, meldde de commissaris nog onlangs. ‘De zware tieners van vandaag zijn de hartpatiënten en diabeten van morgen’, waarschuwde hij.

Grote stap
De drankenindustrie spreekt zelf over een grote stap voorwaarts, die nu uitgevoerd en gecontroleerd moet worden. ‘Het is de eerste keer dat de grote drankfabrikanten in Europa samen hun verantwoordelijkheid opnemen voor de verkoop aan kinderen en scholen’, zei Stephen Kehoe, vicevoorzitter van Pepsi Europe.

De reclames betreffen zowel advertenties als websites, spotjes op radio en televisieprogramma's speciaal gericht op kinderen onder de twaalf jaar. Ook zinnetjes als 'Zeg dat je ouders dit drankje kopen', zijn uit den boze.

Speciale automaten
Voor scholen in het voortgezet onderwijs komen speciale automaten. Jongeren kunnen daar naast het fris, ook kiezen voor sap en water. Op de automaten komt bovendien geen reclame, maar plaatjes en slogans voor een gezonde levensstijl en een gebalanceerd dieet.

Een woordvoerster van de brancheorganisatie Unesda in Brussel kon maandag niet zeggen hoeveel drank op scholen wordt verkocht. De verkoop van fris in heel Nederland loopt al wel enige tijd terug: van 1,3 miljard liter in 2000 naar 1,1 miljard liter in 2003, aldus Unesda.