Lagere winst voor Anheuser-Busch

De Amerikaanse bierbrouwer Anheuser-Busch, bekend van het merk Budweiser, heeft in het laatste kwartaal van vorig jaar de winst met 39 procent zien dalen vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Het nettoresultaat kwam uit op 201 miljoen dollar ofwel een winst per aandeel van 26 dollarcent tegen 42 cent een jaar daarvoor. Dat werd woensdag bekendgemaakt.

De lagere winst is onder meer het gevolg van de hogere kosten voor energie en verpakkingsmaterialen. Het bedrijf had ook te kampen met een zwakke bierverkoop in de Verenigde Staten. Het marktaandeel daalde daar in 2005 van 49,6 procent tot 48,7 procent. De kwartaalomzet bleef met 3,36 miljard dollar vrijwel gelijk aan het vierde kwartaal van 2004.

De resultaten kwamen redelijk overeen met de verwachtingen van analisten. Zij gingen in doorsnee uit van een winst per aandeel van 27 cent op een omzet van 3,35 miljard dollar.