Loyaltyprogramma's hotels onderuit door weblogs

Weblogs vormen een serieuze bedreiging voor loyaltyprogramma's van hotels. Door de komst van bloggers hebben de dure loyaltyprogramma's hun langste tijd gehad.

Dat voorspelt de Amerikaanse hoogleraar Strategisch Management in Hospitality, Michael Olsen. Olsen gaf zijn toekomstvoorspelling tijdens het congres Hotellotop tijdens de vakbeurzen BBB en EFFF in Maastricht.

‘Mensen delen hun ervaringen op internet ondermeer via weblogs, u als hotelier kunt hierop geen enkele invloed uitoefenen’, aldus Olsen tijdens het congres, genoteerd door Misset Horeca. Ook andere media zoals gezaghebbende magazines en websites gaan in de toekomst een sterkere rol spelen in het delen van hotelervaringen.

Olsen gaf hoteliers nog een advies. ‘Hoteliers moeten elkaar niet blijven kopiëren met loyaltyprogramma’s die in wezen allemaal hetzelfde zijn. Ze moeten meer zelf bedenken. Creëer identiteit en onderscheid je. Alleen dan heb je als merk overlevingskansen.’