Superscherm Rembrandsplein nog voor WK gelanceerd

Het enorme beeldscherm op het Rembrandsplein in het uitgaansgebied in Amsterdam, komt er nog voor het WK Voetbal. Dat heeft de leverancier van het grootste scherm van Europa gezegd. Al enkele malen werd de komst uitgesteld.

Het gaat om een LED-scherm van 114 vierkante meter groot. De enorme display komt te hangen naast discotheek Escape en bestaat uit videogedeelte van 87 vierkante meter en een strook met drie vlakken, waar adverteerders terecht kunnen. Het is de bedoeling dat er commercials en andere boodschappen op worden vertoond.

In eerste instantie zou het scherm afgelopen november operationeel zijn. ‘We wilden het voor de start van het Rembrandt-jaar werkend hebben. Maar dat is niet gelukt. Daarom hebben we ervoor gekozen het scherm rond het WK voetbal te lanceren’, aldus Biastiaan Roest van leverancier Explore Vision Group op Emerce.nl, een website over marketing en technologie.

Explore Vision Group voerde bijna 4 jaar een felle strijd met het stadsdeel Centrum over de plaatsing van het scherm. Centrum wenste geen bouwvergunning af te geven, omdat het reclamescherm niet zou passen bij het beschermde stadsgezicht van het populaire uitgaansplein. Door de vertraging zijn de kosten van scherm opgelopen tot zo’n 2 miljoen euro.

Ook een andere leverancier, Ledvertising, is actief met het plaatsen van schermen op drukke plein met veel horeca. Zo denkt het bedrijf aan het Leidseplein, eveneens in Amsterdam. Daarnaast denkt Ledvertising onder meer aan de boulevard van Scheveningen, Rotterdam en Den Haag.