Evenement wint van kerstpakket

Evenement wint van kerstpakket

Woensdag en donderdag was de RelatieZ-beurs waar diverse aanbieders van kerstpakketten en gerelateerde inhoud hun waar etaleerde. FZ nam een kijkje in de Jaarbeurs in Utrecht en maakte een vergelijking tussen de relatiegeschenkenbusiness en de evenementenbranche. Uitslag: 2-1 voor de evenementenbranche.

Het idee achter het bezoek aan de beurs was simpel: zowel relatiegeschenken als (relatie)evenementen behoren tot de communicatiemix of in ieder geval tot relatiemarketing. Dus komen beide budgetten uit hetzelfde potje. Waarom zou je als bedrijf nou kiezen voor een evenement of juist voor het kerstpakket (bedrijven die beide kunnen veroorloven even buitengesloten)? Al pratend en observerend kan ik niet anders concluderen dan dat de evenementenbranche de strijd wint.

Gelijk bij binnenkomst op de RelatieZ-beurs in het Beatrixgebouw van de Jaarbeurs ontkom je niet aan de vergelijking met Evenement 2006. Daar waar je op Evenement het gevoel krijgt op een enorme beurs rond te lopen met veel noviteiten en gewaagde paviljoens, straalt bij RelatieZ de kneuterigheid er een beetje vanaf. Met ouderwetse ‘beurshokjes’ van precies 3 bij 4 krijg je een beetje een markt-idee. Doe daar nog eens de tas met eindeloos veel folders bij en het eerste punt voor de evenementbranche is binnen.

Door de kleinschaligheid van de beurs, kregen alle standhouders op RelatieZ wel de mogelijkheid iedere bezoeker persoonlijk aan te spreken. De organisatie van de beurs bekijkt iedere aanmelding voor een toegangskaart nauwkeurig, waardoor de beurs in ieder geval qua bezoekers kwalitatief van hoog niveau is. In een gesprek met de mensen van Geschenk a la Carte scoorde de relatiegeschenkenbusiness het eerste volle punt. Geen kerstpakket met standaard een fles wijn en nootjes voor alle medewerkers, maar de mogelijkheid voor iedere werknemer om zelf een persoonlijk cadeau uit te kiezen. Zo kun je als bedrijf iedereen dus gegarandeerd persoonlijk ‘raken’, iets dat bij een massaal evenement steeds weer een lastige opgave blijkt: 1-1.

Maar de verdiende overwinning gaat dan toch naar de eventbranche, want ook al waren op de beurs een paar aanbieders die de woorden: beleving, emotie en zelfs experience in de mond namen, het openmaken van een kerstpakket is in mijn ogen toch echt niet meer dan een beleving van hooguit een seconde of drie. De impact van een goed neergezet evenement gaat zo veel verder en (speciaal voor de Oprah-fans) dieper, dat de kracht van het evenement het op alle vlakken wint van een relatiegeschenk: 2-1.