nieuws

Braakhekke pleit voor gedragscode transfers

Horeca

Er moet een gedragscode komen voor transfers van horecapersoneel. Dit voorkomt dat ondernemers onaangenaam worden verrast door het wegkapen van personeel door collega- ondernemers. Dat vindt Joop Braakhekke.

Het overnemen van een kok of gastheer is een kwestie van beschaving, vindt Braakhekke. ‘Laten we elkaar even bellen. Dan kun je overleggen over een redelijke termijn van vertrek’, aldus Braakhekke tijdens de Hotellotop op de vakbeurs EFFF in Maastricht, genoteerd door Misset Horeca.

Braakhekke ziet bij het in het leven roepen van zo’n gedragscode een ferme rol voor restaurantclub Euro-Toques. ‘Ze maken afspraken over de gezamenlijke inkoop van champagne, laat ze dit dan ook regelen.’

Angélique Schmeinck adviseert chefs en restaurateurs zich te wapenen tegen een verrassende overstap van een medewerker. ‘Maak goede afspraken, maar realiseer je ook dat een verbintenis een keer kan ophouden, ook al heb je sterren en gaat het heel goed.’

Oproep
Wat vindt u van het idee om een gedragscode in te voeren om wegkapen van personeel te voorkomen? Mail de redactie om u voor of tegen bent, en geef aan wat er in zo’n code moet staan.

Reacties
Een gedragscode lijkt mij onwenselijk en contraproductief. Een duidelijke cao is in het belang van zowel de werkgever als de werknemer. Maar hoe moet zo’n cao dan in elkaar zitten? Nu, neem als voorbeeld de hoofdlijnen van de cao musici in dienst bij de Nederlandse symfonie orkesten. U zult zich afvragen: ‘hoe komt die man erbij’, maar de overeenkomsten met de tophoreca, en daar hebben we het voornamelijk over, zijn talrijker dan de tegenstellingen.
Ieder symfonieorkest heeft zijn chef-dirigent, in horecataal: de chef de cuisine. Iedere musicus heeft de noten voor z’n neus- de recept instructies van de chef en op basis daarvan weet iedere musicus of kok wat hij/zij daarmee moet aanvangen. Daar zijn ze voor opgeleid. Maar zelfs de hiërarchie in de keuken, is vergelijkbaar met die in een symfonie orkest. Ik heb dat gedurende mijn (neven) werkzaamheden voor Vanilla Venture regelmatig mogen vaststellen.
De orkest cao werkt met een seizoen, wat loopt van september t/m augustus. Bij een contract voor onbepaalde tijd is de opzegtermijn is zes maanden. Mogelijk loopt een horecaseizoen anders maar in principe moet een werkgever toch kunnen leven, en werken met een half jaar opzegtermijn.
Jelle Kikkert

Er zijn voor werkgevers vele mogelijkheden om te voorkomen dat personeel onverwacht vertrekt. Wanneer je met elkaar goede afspraken maakt, kun je die ook contractueel vastleggen. Leg daarin ook een redelijke termijn van vertrek vast. Ook moeten ondernemers zich volgens mij afvragen hoeveel energie en geld ze willen steken in een goed personeelsbeleid. Wanneer ik werknemers daar naar vraag is de reactie vaak veel energie en aandacht voor de economische doelstellingen van het bedrijf en weinig aandacht voor toekomst perspectief van personeel. Dan moet je ook niet verrast zijn als bekwaam personeel onverwachts vertrekt bij voor hen attractieve kansen. In een vrije markt moeten werknemers ook vrij keuzen kunnen maken.
Frans Verhage

Ik kan me helemaal vinden in een gedragscode.Echter vraag je steeds af waarom een personeelslid overstag gaat bij een dergelijke ongepaste handelswijze. Het is niet alleen het geld naar mijn mening.
Jan Dirkx, Diva Horecaconsultants

Als je met je directe collegae horecaondernemers samenwerkt, hoeft dat geen probleem te zijn. Je wisselt je personeel uit bij drukte of ziekte. Overigens is men al dan enigszins ingeseind dat een personeelslid niet happy is op z’n plek . Hij/zij vertrekt dan per direct wanneer positie toch niet veranderd of zelfs voor functieverbetering. Personeel is vrij te kiezen waar men wil werken. Het heeft toch met je persoonlijke instelling te maken, mij zegt het wat over integriteit en loyaliteit.
Yvonne Kelatow, Serah Artisan, zaal voor bedrijfs- en particuliere bijeenkomsten in Zaandam

Als eigenaar van een gerenommeerd café in Noord-Holland ben ik voor een gedragscode voor transfers. Ik heb onprettige ervaringen gehad en hoop deze met een gedragscode beter op te kunnen vangen.
Kees Heger

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels