'Ideale bedrijfsrestaurant is gedurfder en sfeervoller

Bedrijfsrestaurants moeten meer kenmerken van horeca en van 'thuis lunchen' vertonen om in aanmerking te komen om zich het ideale bedrijfsrestaurant te noemen. Het mag allemaal een stuk gedurfder, sfeervoller en gastvrijer.

Dat blijkt uit het jaarlijkse Nationale Cateringonderzoek 2005 van onderzoeksbureau Foodstep. Ruim 11.000 consumenten werden in november vorig jaar gevraagd naar hun consumptiegedrag onderweg, op het werk en naar de beoordeling van het bedrijfsrestaurant of de lunchvoorziening binnen het bedrijf.

Uit het onderzoek blijkt dat via het bieden van gedurfdere eetmenu’s de consument zich meer gast voelt en met meer plezier naar een bedrijfsrestaurant gaat. Foodstep maakte daarbij de kantekening dat het aanbod niet zo gedurfd hoeft te zijn als in de horeca, maar wel iets mag neigen naar de horeca.

Rust
Verder blijkt dat het ideale bedrijfsrestaurant verse producten biedt en let op de gezondheid. Thuis eet de consument immers ook vers en gezond, aldus het Nationale Catering Onderzoek 2005. Tenslotte krijgt het ideale bedrijfsrestaurant een gevoel van rust en ‘meer genieten’ door een modieuze en sfeervolle ambiance.

Ook meldt het onderzoek diverse kerngetallen. Zo zijn restaurants van een cateraar gemiddeld vier uur per dag geopend. Bijna de helft van de restaurants is ’s ochtend geopend, 23 procent ’s avonds. In de restaurantkeuken behoren bain-marie, friteuse en het gasfornuis tot de drie meest aanwezige apparaten. Per honderd pandbewoners zijn er gemiddeld 0,82 warme drankenautomaten in het restaurant aanwezig.

Zuivelproducten
Tenslotte geeft het onderzoek antwoord op de vraag welke productintroducties het meest succesvol waren. Met stip op nummer één staan zuivelproducten waaronder Optimel en Vifit van Campina, Go1 en Milk&Fruit van Friesche Vlag en Fruit2Day van Hero. Verder vormen Soup Factory van Unox, Znek van Zevet, Boordevol van Mona, salades van Johma en magere vleeswaren van Linera goedlopende nieuwkomers.