Horeca mijdt meldpunt tegenstrijdige regels

Burgemeester Cohen van Amsterdam vindt het vreemd dat de ondernemers in zijn stad bijna geen gebruik maken van het Meldpunt Strijdige Regels. Ruim een jaar geleden opende Amsterdam als eerste gemeente in Nederland een meldpunt voor tegenstrijdige, onlogische of onnodige regels zoals die bijvoorbeeld in de horeca veel opdoemen.

Daarmee ging een lang gekoesterde wens van het Amsterdamse bedrijfsleven in vervulling, dat al jaren steen en been klaagde over de wirwar van regeltjes in de stad. ‘Echter, ondanks diverse oproepen om strijdige en onhandige regels te melden, zijn er in een jaar tijd slechts achttien meldingen binnengekomen’, zei Cohen vrijdag tijdens een bijeenkomst van het MKB Amsterdam.

‘Dat roept de vraag op of het Meldpunt Strijdige Regels er voor de ondernemer is, of dat de ondernemer er is voor het Meldpunt Strijdige Regels.’ De burgemeester riep het bedrijfsleven op melding te maken van onhandige regels. ‘Dan maakt de gemeente daar werk van.’

Aan de hand van de binnengekomen meldingen wil de gemeente het aantal tegenstrijdige regels terugbrengen en het ondernemersklimaat verbeteren. Café-eigenaren hebben bijvoorbeeld te maken met regels van de brandweer, de milieudienst, de Keuringsdienst van Waren en de Arbeidsinspectie.

MKB Amsterdam deed op zijn beurt een oproep aan de gemeente het mes te zetten in het vergunningensysteem. Volgens de ondernemersorganisatie is er een wildgroei van 77 vergunningen. Het nieuwe college in Amsterdam moet een regel- en vergunningenregisseur aanstellen, vindt de organisatie. ‘Iedereen voelt zich in bemoeizuchtig Amsterdam verantwoordelijk voor regels en vergunningen’, aldus voorzitter F. Houterman.

Volgens de belangenclub kan er een algemene verordening komen met regels die gelden voor alle ondernemers, waardoor de gemeente minstens de helft van alle vergunningen kan schrappen. Daarnaast verlangt de ondernemersorganisatie dat de gemeente vergunningaanvragen tijdig behandelt. ‘De ondernemer moet automatisch zijn vergunning krijgen als de overheid tijdstechnisch in gebreke blijft, of de gemeente moet een boete opgelegd krijgen’, meent Houterman.