Nieuwe alcoholslogan gekraakt

De Stichting Alcoholpreventie (STAP) heeft geen goed woord over voor de nieuwe slogan tegen alcoholmisbruik die woensdag werd gelanceerd. Minister Hoogervorst en de producenten van alcoholische dranken hebben afgesproken dat reclames voor wijn, bier en mixdrankjes voortaan worden begeleid door de tekst 'Alcohol onder de 16 nog even niet

‘De alcoholindustrie speelt hoog spel met het introduceren van deze dubieuze slogan’, vindt directeur W. van Dalen van STAP. ‘Het lijkt een verkapte vorm van reclame. Het is zeer teleurstellend en ik begrijp ook niet dat minister Hoogervorst van VWS met de keuze van deze slogan heeft ingestemd.’

STAP vindt dat de tekst van de slogan het alcoholgebruik voor kinderen juist spannender en aantrekkelijker maakt. De slogan vervangt voor een deel het zeer bekende 'Geniet, maar drink met mate'. Deze tekst wordt voortaan alleen nog gebruikt onder de commercials voor sterke drank.

Volgens een woordvoerder van het ministerie was het tijd dat er een nieuwe slogan kwam, speciaal gericht op jongeren. De nieuwe tekst is gekoppeld aan www.alcoholonderde16nogevenniet.nl. Op deze website kunnen jongeren, ouders en andere opvoeders relevante informatie vinden.