Joop van den Ende Theaterproducties komt met klassieke stukken voor jong talent

Jonge talenten die net van de toneelschool komen, krijgen de kans om te gaan spelen in klassieke stukken. Joop van den Ende Theaterproducties begint daarvoor volgend jaar de serie Cum Laude. Dat heeft Erwin van Lambaart, directeur van Joop van den Ende Theaterproducties, maandag gezegd bij de presentatie van ToneelMeesters, een programma met klassieke stukken die het bedrijf vanaf volgend jaar op de planken wil zetten. Naast de twee stukken van de ToneelMeesters, komt er jaarlijks één stuk waarvan de cast uit aanstormende jeugd zal bestaan. De artistieke leiding van beide programma's is in handen van Hans Croiset.

De toneelman treedt voor drie jaar in dienst van Van den Ende.

De eerste twee stukken die hij onder de noemer ToneelMeesters zal begeleiden zijn Beschuit met muisjes van Herman Heijermans en Mutter Courage van Bertolt Brecht. Ger Thijs regissseert het werk van Heijermans dat hij samen met Heijermans-biograaf Hans Goedkoop zal bewerken. Croiset neemt als regisseur Mutter Courage voor zijn rekening. De hoofdrol in dit stuk is voor Anne-Wil Blankers.

Croiset is een regisseur die altijd al klassieke schrijvers voor een groot publiek wilde brengen. Dat is ook nu de opzet, al zal hij zich aan de zwaardere klassieken niet meteen wagen. ,,Jozef in Egypte van Vondel is te exclusief, maar als er een jonge regisseur komt die de Gijsbrecht wil doen, dan ben ik de gelukkigste man van de wereld.''

Door voor Van den Ende te gaan werken, hoopt Croiset een publiek aan te boren dat wel in de zaal is te vinden bij de musicals van de theaterproducent, maar nog weinig kennis heeft gemaakt met toneel. ,,Modern publiektheater'', noemt hij het zelf, die naast de lichtere producties van Van den Ende kan staan. Volgens Croiset komt daarmee een eind aan de scheiding die in de loop der jaren is ontstaan tussen de vrije producties en het gesubsidieerde toneel: de eerste sector bracht geheide krakers, de tweede kon zich meer op vernieuwend toneel voor een kleiner publiek gaan richten.

Met Cum Laude ziet Croiset de herleving van een traditie die begin jaren zeventig gesneuveld was. Gezelschappen waren toen nog verplicht om twee jaar lang startende acteurs de gelegenheid te bieden ervaring op te doen. De jonge spelers die bij Joop van den Ende een kans krijgen, zouden ook naar andere stukken door kunnen stromen.