Oerolfestival is er weer helemaal bovenop

Het Oerolfestival op Terschelling balanceerde meermalen op de rand van de afgrond. De laatste twee jaar zijn door hulp van onder meer de provincie Friesland en de NAM de zorgen echter verleden tijd. De 25e editie die vandaag van start gaat is daardoor niet alleen van het terugkijken, maar vooral van het vooruitkijken. 'We kunnen nu kwalitatief groeien', aldus bedenker en artistiek leider Joop Mulder van het festival.

Op tweede kerstdag 1981 was Mulder nog gewoon eigenaar van cafe De Stoep op Terschelling. Tijdens de nazit die dag bedacht hij dat de kunstuitingen in zijn cafe niet alleen binnen maar ook buiten de muren van het dranklokaal te zien moesten zijn. En zo ontstond het inmiddels bekende Oerolrecept: kunst en theater in allerlei vormen in het decor van waddeneiland Terschelling. In 1982 ging het eerste festival van start. In die beginperiode keken de Terschellingers wat sceptisch naar de cultuur die hun eiland overspoelde. Door de jaren heen is de relatie tussen het festival steeds inniger geworden, niet in de laatste plaats door het succes van Oerol en de inkomsten door de duizenden bezoekers die daaruit volgden.

Volgens Mulder heeft het festival veel hoogtepunten gekend. ’Te veel om op te noemen eigenlijk. Maar op het gebied van theater waren Pear Gynt van Tryater en Royal de Luxe hoogtepunten’. ‘De dieptepunten zijn eigenlijk allemaal de financiële problemen die het festival teisterden’, zo vertelt Mulder ‘Maar eigenlijk denk ik nu alleen aan de hoogtepunten’. Misschien moeten de grootste hoogtepunten van Oerol nog wel komen. ,,We kunnen de organisatie verder professionaliseren. Ik kan me meer op de grote lijnen gaan richten, terwijl andere medewerkers de uitwerking overnemen. We zitten niet te wachten op kwantitatieve groei, maar wel op kwalitatieve groei. Die groei is tijdens de komende editie al te zien. ‘We hebben dit jaar Le Phun, een Frans gezelschap dat een unieke vorm van landschapstheater maakt. Die mensen zijn vergroeid met het land. Dat gezelschap is bijna onmogelijk om naar Nederland te halen, maar we hebben flink geinvesteerd’, vertelt de trotse Mulder.

De 53-jarige artistiek leider stelt dat het Oerolfestival niet alleen is geprofessionaliseerd, maar ook de kunstvormen veranderen. ‘Straattheater was heel erg jaren tachtig. In de theaterwereld wordt locatietheater steeds belangrijker, dat is heel erg nu. We zijn daarin trendsetter.’ Het mooiste voorbeeld daarvan zijn 25 jaarringen die in het strand bij Formerum zijn gegraven door landschapkunstenaars SLEM. Dat kunstwerk symboliseert de 25 jaar dat Oerol bestaat. De ringen zijn puur natuur want de ringen bestaan slechts uit zand. ‘Dat is puur het gebruik van de natuur op een bijzonder wijze’, aldus Mulder.

In totaal reizen onder het thema Landverhuizers negentig theatergroepen en kunstenaars en vijftig bands en DJ's naar Terschelling Terschellings Oerol start vandaag, vrijdag 16 juni en wordt op zondag 25 juni afgesloten.