Test met narrowcasting op snoepautomaten

Test met narrowcasting op snoepautomaten

De groothandel voor horeca en out-of-home Lekkerland Vending Services voorziet de eigen snoep- en sigarettenautomaten in de nabije toekomst van beeldschermen. Hierdoor moet het mogelijk zijn reclame op maat te tonen in scholen, cafetaria's en cafés.

Dat meldt de website van het zakentijdschrift Emerce. De eerste tests in enkele tientallen horecabedrijven beginnen spoedig. Lekkerland werkt bij het plan voor het zogenoemde narrowcasting samen met het bedrijf MediaVT van ondernemer Ruben Halmans.

Deze wil nog niet veel kwijt over de plannen. Mogelijk bestaat de content voor de schermen uit een combinatie van korte programmering en reclames. Lekkerland exploiteert in Nederland 9.000 verkoopautomaten. met zaken als snoep, sigaretten en frisdrank.

Lekkerland sloot begin dit jaar een overeenkomst met MediaVT over de plaatsing van de schermen. 'Het doel is 9.000 automaten te voorzien van LCD-schermen met een doorsnede van 32 inch. We zijn nu met de voorbereidingen van een pilot op tientallen lokaties bezig. De eerste contracten zijn al getekend. Later dit jaar gaan we breed van start’, aldus Halmans tegenover Emerce.

Halmans vervolgt: ‘Een bedrijf als Lekkerland beschikt over de capaciteit om snel van start te gaan. Zij doen ook de service en het onderhoud van de schermen. MediaVT zoekt de geschikte lokaties, werken samen met media-adviseurs in heel het land en doen de exploitatie van de schermen'.

De eigenaar van de gelegenheid waar het scherm hangt, krijgt de mogelijkheid zelf een deel van de content te bepalen. Hiertoe kan deze een aantal standaard flash-animaties toevoegen aan de inhoud van de automaat. Het bedrijf uit Son werkt de rest van de content draadloos bij via UMTS.