Volvo Ocean Race: bedrijfsevent van internationaal formaat

Voor het eerst in de geschiedenis van de Volvo Ocean Race deden de snelle zeilboten Nederland aan. De haven van Rotterdam was voor het grootste zeilevenement ter wereld van 5 tot en met 15 juni omgedoopt tot één grote eventlocatie. Van business-to-business tot publieksevenementen, de Stopover in Rotterdam was een succes: 150.000 toeschouwers bij DJ Tiësto op de Maas en duizenden relaties, klanten en werknemers in de diverse hospitalitypaviljoens op de kade.

De spectaculaire zeilrace om de wereld is voor veel bedrijven het podium voor merk- en relatiemarketing. Zo dragen de deelnemende boten namen als ABN AMRO I en II, Ericsson en Brunel. Voor deze bedrijven, met grote (hoofd)kantoren in Nederland was de stopover in Rotterdam dé plek om flink uit te pakken. In de paviljoens aan de kade, met uitzicht over het water waar diverse races zich afspeelden, werden klanten, relaties en werknemers van de bedrijven ontvangen. Met The Advanced Travel Partner als overkoepelde organisator van onder meer de hospitality op het water.

Op de enige dag dat het regende in de Rotterdamse haven, bleek na een rondje ‘langs de velden’ dat in alle paviljoens gesproken werd over “een enorm succes”. Emmy Hop, communicatiemanager van Ericsson, noemde de race vooral een uiting van “company-pride”: “In alle landen die de race aandeed, zitten kantoren van Ericsson. Dus is deze race een goed marketingplatform voor klanten, medewerkers, media en relaties. Daarnaast was ons paviljoen ook geopend voor publiek.”

Voor Pauline van Esterik-Plasmeijer van ABN AMRO was Rotterdam dé plek om extra uit te pakken: “We hebben ongeveer 15.000 gasten ontvangen in onze paviljoens.” Daarnaast gebruikte de bank het evenement vooral om de 100.000 medewerkers over de hele wereld een teamgevoel te geven: “We zijn een campagne gestart: 1 bank, 1 team, 1 goal. Alle medewerkers kregen voor de race een t-shirt en een tandenborstel, symbool voor de bagage die de zeilers meenamen aan boord.” Uit eigen onderzoek is al gebleken dat campagne en de race de betrokkenheid van de werknemers ten goede is gekomen. 'Life at the extreme' is de slogan die Volvo aan de race meegaf. Letterlijk voor het team van ABN Amro, dat de race won, maar ook bemanningslid Hans Horrevoets verloor bij een dodelijk ongeval op zee.

Yvonne Root van Essence Expo werd door Brunel ingehuurd als projectmanager voor de hele campagne rondom de race. Een ‘hell of a job’, omdat de Brunel pas op het laatste moment aan de race werd toegevoegd. “Het was zes maanden lang 24/7. We hadden alleen in Rotterdam een paviljoen, omdat Brunel hier het hoofdkantoor heeft zitten. Een aantal relaties hebben we kunnen inplannen op de wedstrijdboot en die hadden de dag van hun leven.”

Over het algemeen boden de sponsoren van de boten allemaal eenzelfde programma met presentaties, rondleiding, een hapje en een drankje en voor de lucky few een rondvaart op de wedstrijdboot.

Veel meer over dit bijzondere evenement in het volgende nummer van FZ. (foto's: Jan Willem de Venster (RBI).