Cijferman weg bij bedrijfschap

Met het Horeca Analyse Systeem (HAS) bracht hij het bedrijfschap Horeca en Catering en de ondernemer dichter bij elkaar. Een achttal HAS-werkgroepen zette hij op, waar ondernemers (per groep 20) uit verschillende disciplines met elkaar discussiëren over marktontwikkelingen en de betekenis ervan voor hun bedrijfscijfers.

Later kwamen daar nog vier werkgroepen Hoger Rendement Horeca bij. Wiete Harms (62) was ook de man achter de bekende Horeca Barometer, het kwartaalverslag én het jaaroverzicht Horeca in Cijfers. Ook ontwikkelde hij het Horecadiagnosemodel. Kortgeleden is Harms met de pre-VUT gegaan en liet hij met een gerust hart al het cijferwerk bij het schap over aan anderen.35 jaar was Wiete Harms nauw bij het reilen en zeilen van de horecabedrijfstak betrokken. De eerste twintig jaar werkte hij voor het Productiviteitscentrum, een zelfstandige stichting die zich bezighield met advisering van horecaondernemers. Vervolgens werd hij hoofd sectoronderzoek bij het bedrijfschap en daarna hoofd accountmanagement bij dezelfde organisatie. De laatste belangrijke activiteit die Harms bij het schap opzette is de Trendbox, waarbij 50 specialisten in en om de horeca op internet hun visie geven op trends in de bedrijfstak. Op grond van de Trendbox-resultaten geeft het bedrijfschap een nieuwsbrief uit.

Wiete Harms gaat ondanks zijn vut nog niet op zijn lauweren rusten. Van de koele cijfers maakt hij de overstap naar een aanzienlijk emotionelere daginvulling. Hij is deze week gestart met een cursus stervensbegeleiding. Harms, woonachtig in Voorburg, gaat zich de komende tijd nuttig maken in zogenaamde hospices, ‘huizen’ waar uitbehandelde patiënten met een levensverwachting van nog hooguit een paar maanden, verblijven.

Uiteraard blijft het oud-hoofd marktonderzoek van het schap geïnteresseerd in de horeca en de bedrijfstakcijfers. Die zien er op dit moment nogal ‘somber’ uit. 2003 was volgens Harms een absoluut dieptepunt. Dit jaar zal het nog niet beter gaan, maar in 2005 moet het herstel naar zijn idee doorzetten.

Later kwamen daar nog vier werkgroepen Hoger Rendement Horeca bij. Wiete Harms (62) was ook de man achter de bekende Horeca Barometer, het kwartaalverslag én het jaaroverzicht Horeca in Cijfers. Ook ontwikkelde hij het Horecadiagnosemodel. Kortgeleden is Harms met de pre-VUT gegaan en liet hij met een gerust hart al het cijferwerk bij het schap over aan anderen.35 jaar was Wiete Harms nauw bij het reilen en zeilen van de horecabedrijfstak betrokken. De eerste twintig jaar werkte hij voor het Productiviteitscentrum, een zelfstandige stichting die zich bezighield met advisering van horecaondernemers. Vervolgens werd hij hoofd sectoronderzoek bij het bedrijfschap en daarna hoofd accountmanagement bij dezelfde organisatie. De laatste belangrijke activiteit die Harms bij het schap opzette is de Trendbox, waarbij 50 specialisten in en om de horeca op internet hun visie geven op trends in de bedrijfstak. Op grond van de Trendbox-resultaten geeft het bedrijfschap een nieuwsbrief uit.

Wiete Harms gaat ondanks zijn vut nog niet op zijn lauweren rusten. Van de koele cijfers maakt hij de overstap naar een aanzienlijk emotionelere daginvulling. Hij is deze week gestart met een cursus stervensbegeleiding. Harms, woonachtig in Voorburg, gaat zich de komende tijd nuttig maken in zogenaamde hospices, ‘huizen’ waar uitbehandelde patiënten met een levensverwachting van nog hooguit een paar maanden, verblijven.

Uiteraard blijft het oud-hoofd marktonderzoek van het schap geïnteresseerd in de horeca en de bedrijfstakcijfers. Die zien er op dit moment nogal ‘somber’ uit. 2003 was volgens Harms een absoluut dieptepunt. Dit jaar zal het nog niet beter gaan, maar in 2005 moet het herstel naar zijn idee doorzetten.