Ruzie over gebruik Douwe Egberts-naam op internet

Voedingsmiddelenconcern Sara Lee wil niet dat zijn klant Capriole Coffee-Service uit Delft de merknaam Douwe Egberts gebruikt als internetadvertentie. Het bedrijf wil via de rechter voorkomen dat Capriole Coffee-Service het merk gebruikt als zoekwoord voor zoekmachine-advertenties. Ook het gebruik van Douwe Egberts in de tekst van de advertenties wil Sara Lee tegenhouden. Dat maakte Capriole Coffee-Service bekend.

Hiermee blokkeert Douwe Egberts de internetadvertenties van zijn eigen dealers, vindt het Delftse bedrijf. Capriole Coffee-Service verkoopt koffie en koffieautomaten van Douwe Egberts, maar ook van Nescafé, Illy en Max Havelaar. Om meer bezoekers te krijgen op zijn website adverteert de koffieleverancier bij onder meer Google, Ilse, Lycos en MSN met alle merken uit het assortiment.

‘In de afgelopen tachtig jaar hebben we met Douwe Egberts geadverteerd in folders, op briefpapier en op auto's’, zegt commercieel directeur P. Ultee. ‘Op internet mogen we als dealer niet adverteren van Douwe Egberts. We zijn op internet vaak beter te vinden dan de grote multinationals. Blijkbaar steekt dat bij onze leverancier.’