Tv-kok Ramon Beuk bakt tijdens campagne Verantwoord Frituren

Ramon Beuk geeft een bakdemonstratie tijdens de openingsdag van de landelijke campagne Verantwoord Frituren. Morgen start de campagne in de Vakschool Wageningen. Het grootschalige voorlichtingsproject moet het vette imago van de snackbranche oppoetsen.

Naast Beuk verzorgt hoogleraar voeding en gezondheid Frans Kok van de Universiteit Wageningen een inleiding. Gevolg door Ineke van Dis van de Nederlandse Hartstichting en Gerard Kramer van de Consumentenbond.

In de campagne staat kennisoverdracht centraal. En dat lijkt nodig, nu blijkt dat slecht tien procent van de cafetariahouders verantwoord frituur, zo blijkt uit recent onderzoek. Vandaar dat het Voorlichtingsbureau Margarine, Vetten en Oliën (MVO) samen met KHN aan de wieg stond van de campagne zo’n twee jaar geleden.

Tijdens de campagne verspreidt de organisatie informatiefolders en houdt het een groot aantal landelijke en regionale workshops. De organisatie onderstreept tijdens deze bijeenkomsten andermaal de voordelen van vloeibaar vet. Verder helpt de campagne de cafetariahouder beter te communiceren richting de consument over verantwoord frituren.

Naast een overheidssubsidie dragen onder andere bakwandenleverancier en de vetproducenten Romi, Remia en Van Dijk hun steentje bij.