nieuws

@www.missethoreca.nl@

Horeca

Hotels, restaurants, cafés en cafetaria’s in Nederland hebben geleden onder de regenachtige zomer van dit jaar. Ook kozen meer Nederlanders door het matige weer voor een (zomer-) vakantie in het buitenland.

@www.missethoreca.nl@

Twee verschillende onderzoeken komen tot deze conclusies. Het CBS publiceerde de horecacijfers van het derde kwartaal, TNS Nipo en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) onderzochten de vakantiebestemming van duizenden Nederlanders.

De horeca heeft in het derde kwartaal 2,7 procent meer omzet gerealiseerd dan in dezelfde periode vorig jaar. In het tweede kwartaal kende de sector nog een stijging van bijna 7 procent.

Niet teleurgesteld

De tegenvallende zomer werd vooral gevoeld door café’s en cafetaria’s. Café’s leden een omzetverlies van 0,2 procent en cafetaria’s kenden een groei van slechts 0,3 procent. Daarintegen boekten hotels een omzetstijging van 5 procent ten opzichte van 2006. Restaurants zagen hun omzet stijgen met 4,5 procent.

KHN zegt niet teleurgesteld te zijn over de cijfers, omdat er evengoed een omzetstijging is geboekt. Behalve de matige zomer wijst de brancheorganisatie op een dalend consumentenvertrouwen als mogelijke oorzaak van de laag uitgevallen omzetstijging. ‘Wanneer consumenten de hand op de knip houden, is de horeca de eerste die het merkt’, benadrukt een woordvoerder.

Vakantie

De slechte weersomstandigheden van de afgelopen zomer brachten ook veel Nederlanders tot een vakantie in het buitenland in plaats van in eigen land. Dat blijkt uit de jaarresultaten van het Continu VakantieOnderzoek, gepubliceerd door het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen en TNS Nipo.

Het aantal binnenlandse vakanties in de periode oktober 2006 – september 2007 met 200.000 nam af tot 17,6 miljoen. Campings waren duidelijk minder in trek dan in het verleden. Hotels en bungalowparken deden juist goede zaken (respectievelijke groei 8 en 5 procent). De Noordzeebadplaatsen en de Veluwe bleven de populairste vakantieplekken, maar ze kampten wel met afnemende belangstelling (respectievelijk -3 en -6 procent).

Luxe

Volgens de onderzoekers kiezen Nederlanders steeds vaker voor luxe, ook als het gaat om vakanties in eigen land.

Nederlanders gaven tijdens het onderzoeksjaar ongeveer 13,8 miljard euro uit aan vakanties. Het leeuwendeel, 11,1 miljard euro, ging naar het buitenland, 2,7 miljard euro werd in eigen land gespendeerd.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels