Marktaandeel huismerken groeit opnieuw

DOETINCHEM - In het boodschappenwagentje van de gemiddelde Nederlandse consument bevonden zich vorig jaar meer huismerkartikelen dan in 2005. Het aandeel van de huismerken op de Nederlandse markt is in 2006 licht gestegen van 21 naar 22 procent.

Dat blijkt uit cijfers van de Private Label Manufacturers Association (PLMA), de internationale organisatie van huismerkfabrikanten. Het betreft slechts een lichte stijging. A-merkfabrikanten als Unilever hebben in 2006 weer meer voor hun producten geadverteerd en mede daardoor is de omzet van A-merken vorig jaar in absolute cijfers gestegen. Een woordvoerder van Unilever stelt daarom dat de aantrekkende economie consumenten weer sneller naar A-merken doet grijpen.

Terwijl het aandeel van huismerken in België en Duitsland na jaren van sterke groei licht is gedaald, zetten de huismerken elders in Europa hun opmars voort. Dat bewijst volgens de PLMA dat consumenten in opkomende markten niet alleen voor de jarenlang onbereikbare A-merken kiezen. De PLMA ziet dan ook veel mogelijkheden voor huismerken in China en India.

Koelvers en diepvries
Volgens de PLMA hebben huismerken de afgelopen jaren geprofiteerd van de groei in (koel)vers en bevroren producten. In deze categorie hebben supermarkten dankzij hun lokale marktkennis en distributienetwerk een grote voorsprong op A-merken.