Bedrijfscatering levert 2,5 procent in

In het derde kwartaal van 2003 heeft de bedrijfscateringsector een omzetdaling moeten noteren van 2,5 procent. De economische malaise en de daaruit volgende ontslaggolf in het Nederlandse bedrijfsleven worden genoemd als de voornaamste oorzaken voor deze omzetdaling. Een en ander blijkt uit cijfers van het Bedrijfschap Horeca en Catering.

De totale horecabranche noteerde een omzetdaling van maar liefst 3,4 procent in het derde kwartaal, ten opzichte van ditzelfde kwartaal in 2002.

De sombere stemming van consumenten uit zich in een lage koopbereidheid, waar met name de horeca mee wordt geconfronteerd. Ook het mooie zomerweer bleek geen garantie voor hogere omzetten. Met name de omzet in de hotel- en drankensector stond onder druk (resp. –5,2 en –4,1%). In 2003 wordt voor de horeca op een gemiddelde waardedaling van 2% gerekend. De verwachting is dat met het voorzichtig aantrekken van de economie, er in 2004 een klein herstel te zien zal zijn met een omzetgroei van 1,5%. De fastfoodsector lijkt in 2003 het minst te lijden onder het gedrag van de zuinige consument (-1,1%).

Uit panelonderzoek van het Bedrijfschap Horeca en Catering blijkt dat creatieve ondernemers actief reageren op de huidige situatie. Zij zoeken in aanvulling op hun bestaande assortiment naar een productaanbod dat past in de sobere tijdgeest.

Naast assortiment en bedrijfsinterne aanpassingen blijkt hiernaast ook dat samenwerking met bedrijven uit de recreatieve en culturele sfeer kansen bieden Met combi-arrangementen zouden horeca en catering mee kunnen liften in deze groeimarkt om zodoende een deel van de algemene economische mineur te compenseren. Recent onderzoek toont aan dat de dagtochten van Nederlanders goed zijn voor bijna 12 miljard euro, waarvan 59% wordt besteed aan uitgaven voor eten en drinken buitenshuis.